چرا عربستان از حریری دعوت کرد؟

پس از استعفای سعد حریری در عربستان سعودی و بحرانی که به تبع آن به وجود آمد، گروه‌های سیاسی مختلف در لبنان طوری رفتار کردند که اهداف سعودی در لبنان نظیر کاهش نقش حزب‌الله در لبنان و منطقه‌ و نیز کوتاه کردن دست ایران از این کشور محقق نشد. این در حالی بود که وقتی حریری به لبنان بازگشت زمان حضور خود در عربستان را یکی از تلخ‌ترین تجربه‌های سیاسی خود بیان کرد. او حالا دوباره به دعوت سعودی به این کشور سفر کرده است.

 

❇پس از استعفای سعد حریری در عربستان سعودی و بحرانی که به تبع آن به وجود آمد، گروه‌های سیاسی مختلف در لبنان طوری رفتار کردند که اهداف سعودی در لبنان نظیر کاهش نقش حزب‌الله در لبنان و منطقه‌ و نیز کوتاه کردن دست ایران از این کشور محقق نشد. این در حالی بود که وقتی حریری به لبنان بازگشت زمان حضور خود در عربستان را یکی از تلخ‌ترین تجربه‌های سیاسی خود بیان کرد. او حالا دوباره به دعوت سعودی به این کشور سفر کرده است.

?تحلیل و ارزیابی

1- عربستان می‌داند که اگر بخواهد در لبنان نقشی داشته باشد ناگزیر باید از طریق جریان المستقبل که بیشترین پایگاه اجتماعی سُنی را در لبنان داراست عمل کند. لذا به نظر می‌رسد این سفر در راستای کاهش تنش میان این جریان و سعودی انجام گرفته است.

2- سعودی می‌داند که تا انتخابات پارلمانی در لبنان حدود 3 ماه بیشتر زمان باقی نمانده است و برای پیشبرد اهداف سیاسی خود در لبنان و منطقه‌ لازم است یک جریان سیاسی قدرتمندِ متمایل به خود در صحنه‌ی سیاسی لبنان داشته باشد تا بتواند با جریان مقابل موازنه کند.

3- پذیرفته شدن دعوت از سوی حریری نیز نشان‌دهنده‌ی این است که سعودی تضمین‌هایی محکمی به او داده است که سفر او خطری برای سعد و خانواده‌اش ندارد و در این راستا به گزارش الجزیره مصر و فرانسه نقش واسطه را بازی کرده‌اند.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه