طارق صالح در یمن؛ محوریت جدید در صف مخالفان انصارالله؟

طی روزهای اخیر، طارق صالح فرمانده عملیات حیس، محوریت قابل تاملی در جبهه مخالفان انصارالله یافته است. این یادداشت به بررسی شخصیت صالح و اقدامات او می‌پردازد.

اندیشکده راهبردی تبیین – حيس از شهرهاى تاريخى يمن و یکی از 5 مدیریت استان الحدیده به شمار می رود. این مکان در حاشيه وادى نخله و در 35 كيلومترى جنوب شهر زبيد واقع است. از منظر نظامی این شهر به عنوان یک منطقه راهبردی در منطقه غربی یمن شناخته می‌شود که در5 فوریه2018 (16 بهمن 1396) به دست نیروهای ائتلاف و با همراهی طارق صالح سقوط کرد. نقش او در سقوط این مدیریت(عملیات حیس) به عنوان فرمانده حائز اهمیت است. ما در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

بافت فرهنگی شهر حیس

شهر حیس پیش از این در 10 دسامبر 2017(19آذر 1397) یکبار تا مرز سقوط پیش رفت اما بعد از 24 ساعت توسط نیروهای مردمی و انصارالله بازپس گرفته شد. اما این بار نیروهای معارض با فرماندهی طارق صالح توانستند این شهر را به اشغال خود درآورند. شهر حیس جدای از اینکه دارای اهمیت راهبردی است کلید سیطره بر جنوب الحدیده به حساب می‌آید. این شهر از لحاظ فرهنگی با دیگر شهرهای استان الحدیده متفاوت است. قبایل ساکن در این منطقه بیشتر حامیان علی عبدالله صالح بودند و آنچه بیش از برتری نظامی نیروهای عبدربه هادی باعث شد تا این شهر سقوط کند، حضور برادرزاده علی عبدالله صالح در این عملیات بود.

 

 

مردم و قبائل ساکن در شهر حیس از حامیان علی عبدالله صالح به شمار می‌روند. قبائل ساکن در این شهر در بحران یمن یکی از دلایل مخالفت و مبارزه با دولت مستعفی این کشور را شکل‌گیری اتحاد میان علی عبدالله صالح و انصارالله بر می‌شمردند. بعد از مرگ علی صالح و خاموش شدن فتنه صنعا، حضور نیروهای وفادار به انصارالله در این شهر افزایش پیدا کرد اما بنیه‌ی اصلی نیروهای مستقر ارتش و مردم این شهر، هنوز خود را وفادار به علی صالح می‌دانستند. لذا اولین گروه‌های جداشده از انصارالله و پیوسته به نیروهای دولت مستعفی در این منطقه صورت گرفت. از سوی دیگر با حضور طارق صالح به عنوان فرمانده اصلی عملیات شهر حیس، ما شاهد هیچگونه درگیری جدی میان نیروهای عبدربه هادی با قبایل و ارتش یمن دراین منطقه نیستیم و تصاویری که از این منطقه بعد از پیروزی نیروهای طارق صالح وجود دارد، نشانه‌ای از درگیری‌های سنگین در این منطقه نمی‌دهد[1].

 

ظهور دوباره طارق صالح

بعد از ناآرامی‌های صنعا طارق صالح به عنوان مغز متفکر این اقدامات از سوی نیروهای مردمی شناخته شد و در درگیری‌های صنعا حتی شایعه کشته شدن او نیز بر سر زبان‌ها افتاد. اما حضور او در استان شبوه یمن و استقبال گسترده‌ای که از او به عمل آمد تمام شایعات را خنثی و گمانه‌زنی‌ها درخصوص امکان به دست گرفتن مدیریت نیروهای وفادار به صالح را توسط امارات تقویت کرد[2]. لذا بعد از پیوستن او به نیروهای نظامی مخالف انصارالله، ائتلاف عربستان، امارات و دولت مستعفی عبدربه هادی متفق القول بر فرماندهی او در عملیات حیس صحه گذاشتند. در واقع این اولین معرکه‌ای بود که طارق صالح بعد از کشته شدن علی عبدالله صالح در آن نقشی مؤثر داشت و توانست به عنوان یکی از امیدهای تازه برای به دست گرفتن قدرت در یمن از سوی نیروهای ائتلاف مطرح شود.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

همگرایی گروه‌های ائتلاف درخصوص فرماندهی طارق صالح

از طرفی دیگر عرصه میدانی حیس به محلی برای نشان دادن همگرایی میان سلفی‌ها، نیروهای حامی دولت مستعفی و حراکی‌های جنوب بدل شد به گونه‌ای که تصاویر طارق صالح در کنار حسن الطاهر _استاندار الحدیده از سوی عبدربه هادی_ و تصاویر طارق صالح و نظامیان حراک جنوب نشان از نوعی همگرایی بر محور طارق صالح دارد. این موضوع در حالی دارای اهمیت است که زمینه‌های اختلاف میان نیروهای حراک جنوب و دولت مستعفی با بحران عدن در روزهای گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و حتی این اختلافات باعث شده تا طی چند هفته گذشته در عدن چندین نفر کشته شوند. از سوی دیگر نیز حضور طارق صالح در بندر المخا و دیدار با فرماندهان سلفی قبل از عملیات حیس باعث شد تا نوعی همگرایی میان مخالفان انصارالله با محوریت طارق صالح در حال شکل‌گیری باشد[3].

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

جمع بندی

سقوط شهر حیس باعث شد نیروهای ائتلاف از این پیروزی برای تقویت همگرایی در طرف های درگیر در بحران عدن استفاده ‌کنند. در عرصه میدانی با حضور طارق صالح تعدادی از نیروهای ارتش یمن به نیروهای دولت مستعفی پیوستند و جبهه انصارالله با مشکلاتی روبرو شده است. از طرف دیگر حضور طارق صالح در درگیری های حیس باعث شد تا گمانه‌زنی ها در خصوص نقش احتمالی او در خصوص نقش احتمالی او در آینده یمن تقویت شود، علی الخصوص که اکنون او به عنوان محوری مشترک، میان اکثر قریب به اتفاق گروه‌های مخالف انصارالله شناخته می‌شود.


منابع:

[1] العربیه فارسی، ظهور مجدد ژنرال طارق صالح در الحدیده همزمان با پیروزی‌های ارتش ملی يمن، 18 فوریه 2018، قابل بازیابی در:

http://ara.tv/w32fe

[2] العربیه، طارق صالح.. كابوس مرعب يلاحق الحوثيين، 16 ديسمبر 2017، قابل بازیابی در:

http://ara.tv/2eqry

[3] محمود پیر بداغی، شیعیان یمن، 29 بهمن 1396، قابل بازیابی در:

http://alyamani.blogfa.com/post-708.aspx

ارسال دیدگاه