کارکردهای سیطره ی ترکیه بر نوار مرزی عفرین

عملیات شاخه‌ی زیتون که با هدف اعلامی تامین امنیت مرزهای ترکیه از تهدید کردها آغاز شد، اکنون به بخشی از اهداف خود دست یافته است. مرزهای مشترک ترکیه با کانتون کردی عفرین به وسیله‌ی معارضین سوریِ متحد با ترکیه به صورت کامل از کردها جدا شده است. این پدیده کارکردهای دیگری را نیز برای ترکیه فراهم می‌کند.

 

✅عملیات شاخه‌ی زیتون که با هدف اعلامی تامین امنیت مرزهای ترکیه از تهدید کردها آغاز شد، اکنون به بخشی از اهداف خود دست یافته است. مرزهای مشترک ترکیه با کانتون کردی عفرین به وسیله‌ی معارضین سوریِ متحد با ترکیه به صورت کامل از کردها جدا شده است. این پدیده کارکردهای دیگری را نیز برای ترکیه فراهم می‌کند.

1-با وجود اختلاف‌های به وجود آمده میان گروه‌های معارض در ادلب (جبهة تحریر سوریا و جبهةالنصرة) و نیز پیشروی‌های ارتش سوریه در جبهات ادلب، جبهةالنصرة که همکاری‌های زیادی با ترکیه داشته، تحت فشار قرار گرفته است. حال ترکیه برای انتقال سلاح به جبهةالنصرة و معارضین بسیار راحت‌تر عمل خواهد کرد.

2-از سوی دیگر اگر شرایط به گونه‌ای پیش رود که جبهةالنصرة نتواند در ادلب مقاومت کند، خواهد توانست برای بقای خود از کریدوری که پیرامون کانتون عفرین تشکیل شده و شمال ادلب را به مناطق تحت سیطره معارضین در اعزار و الباب متصل می‌کند، سربازان و تجهیزات خود را منتقل کند. با این توضیح تهدید جبهةالنصرة برای مدت طولانی‌تری باقی خواهد ماند.

 

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه