کره شمالی؛ «گذار از بازدارندگی به کنترل تسلیحات»

آخرین آزمایش موشکی کره شمالی به 8 آذرماه گذشته بازمی‌گردد که موشک‌ «هواسانگ-15» را با موفقیت به نمایش گذاشت. این موشک 72 تُنی قادر است تا مسافتی به‌اندازه 4500 کیلومتر را طی کند و به همین دلیل در رده موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای (ICBM) دسته‌بندی می‌شود.

? آخرین آزمایش موشکی کره شمالی به 8 آذرماه گذشته بازمی‌گردد که موشک‌ «هواسانگ-15» را با موفقیت به نمایش گذاشت. این موشک 72 تُنی قادر است تا مسافتی به‌اندازه 4500 کیلومتر را طی کند و به همین دلیل در رده موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای (ICBM) دسته‌بندی می‌شود.

? توان «هواسانگ-15» برای حمل کلاهک اتمی یک تُنی، موجب ارتقاء چشمگیر سطح #بازدارندگی هسته‌ای کره شمالی شده است. بعد از آخرین آزمایش موشکی بود که کره شمالی اعلام کرد «به تمام خاک ایالات‌متحده دسترسی دارد.»

? اما این هفته بعد از حضور هیئت عالی‌رتبه 10 نفره کره جنوبی به ریاست مشاور امنیت ملی این کشور در کره شمالی، دولت کره جنوبی اعلام کرد که رهبر کره شمالی در جلسه مشترکشان از «آمادگی این کشور برای مذاکره بر سر تسلیحات هسته‌ای‌اش با آمریکا» سخن گفته است.

? تحلیل و ارزیابی

⁉ راهبرد کره شمالی چیست؟

1- تحلیل رفتار کره شمالی نشان می‌دهد این کشور به دنبال ایجاد «رژیم امنیت» برای خود است. رژیم امنیت از دو جزء «بازدارندگی» و «کنترل تسلیحات» تشکیل ‌می شود. جزء اول ناظر بر تلاش یک کشور برای ارتقاء سطح نظامی خود تا رسیدن به بازدارندگی است که برای کره شمالی، هواسانگ-15 آن را محقق کرده است.

2- اکنون مقامات پیونگ‌یانگ در تلاش برای ساختن جزء دوم رژیم امنیت خود از طریق کنترل تسلیحات هستند. در فرایند کنترل تسلیحات، دو طرف به‌صورت #گام‌به‌گام و بعضاً با #نظارت_متقابل، به کاهش تسلیحات خود به سطحی معین اقدام می‌کنند.

3- کره شمالی می‌خواهد تا به‌وسیله ایجاد رژیم امنیت مانند بسیاری از کشورهای برخوردار از سلاح هسته‌ای، محیطی امن و مصون از تهدیدهای بی‌اندازه کشوری مانند ایالات‌متحده آمریکا برای خود ایجاد کند.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه