مصر و عربستان؛ تحکیم روابط، حفظ اختلافات

محمد بن سلمان اولین سفر خود را در کسوت ولیعهدی به مصر انجام داد. این سفر از جنبه‌های مختلفی دارای اهمیت است. اما شاید تلاش محمد بن سلمان برای تغییر در معادلات منطقه‌ای از اهداف مهم این سفر به شمار ‌رود.

 

✍️محمد بن سلمان اولین سفر خود را در کسوت ولیعهدی به مصر انجام داد. این سفر از جنبه‌های مختلفی دارای اهمیت است. اما شاید تلاش محمد بن سلمان برای تغییر در معادلات منطقه‌ای از اهداف مهم این سفر به شمار ‌رود.

?مصر به طور سنتی از دیدگاه طیف گسترده‌ای از عرب‌گرایان، پرچمدار هویت عربی است و قاهره هنوز نیز به عنوان یکی از کشورهای تأثیرگذار در جهان عرب به‌شمار می‌رود. از این منظر تلاش بن سلمان برای حضور قاهره در کنار ریاض، می‌تواند در راستای همراه كردن كشورهاي عرب منطقه تحت رهبري سعودي تفسیر شود.

?از سوی دیگر همراهی مصر با برنامه‌های بن سلمان، نقش ولیعهد عربستان را در سیاست خارجی این کشور پررنگ‌تر می‌کند و همین موضوع می‌تواند بن سلمان را در کسوت یک شخص تأثیرگذارتر در جهان عرب نشان دهد. بن سلمان برای بازنمایی چهره‌ای مقتدر و مدبر از خود، به همراهی مصر نیازمند است.

✔️ السیسی به خوبی می‌داند که قرار گرفتن در سایه بن سلمان، ریاض را در رهبری جهان عرب کمک خواهد کرد. این، خوشایند مصر نیست. لذا به نظر می‌رسد السیسی ضمن حفظ موضع اختلافی با عربستان در برخی پرونده‌های منطقه‌ای، در پی تحکیم روابط با ریاض است. زمین بازی السیسی در منطقه اگرچه با زمین بازی عربستان، اشتراکاتی دارد اما یکسان نیست.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه