شاخه ی زیتون در حال ثمر دادن؛ «منبج» گام بعدی است

عملیات شاخه‌ی زیتون ترکیه به مراحل پایانی خود نزدیک شده‌است و اکنون نیروهای تحت حمایت ترکیه فاصله‌ی زیادی با قلب شهر عفرین ندارند. در چنین شرایطی اولا تحلیل نوع رویکرد جنگی کردها و ترکیه و نیز راهی که ترکیه در پیش خواهد گرفت قابل تحلیل است.

 

?عملیات شاخه‌ی زیتون ترکیه به مراحل پایانی خود نزدیک شده‌است و اکنون نیروهای تحت حمایت ترکیه فاصله‌ی زیادی با قلب شهر عفرین ندارند. در چنین شرایطی اولا تحلیل نوع رویکرد جنگی کردها و ترکیه و نیز راهی که ترکیه در پیش خواهد گرفت قابل تحلیل است.

1- با توجه به اینکه شهر عفرین مرکز حضور یگان‌های مدافع خلق و نیز محل پرجمعیت غیرنظامیان در شمال غرب سوریه است، ترکیه برای کاهش فشار خارجی در پی کشته شدن شهروندان راهبردی اتخاذ خواهد کرد که شمار کمتری از غیرنظامیان کشته شوند. بنابراین احتمالا مرحله‌ی پایانی عملیات شاخه‌ی زیتون قدری طولانی‌تر خواهد شد.

2- از طرفی عفرین مرکز تجمع تجهیزات، سلاح‌ها، تونل‌ها و خندق‌های یگان‌های مدافع خلق است و به همین دلیل اهمیت حفظ شهر و تلفات گرفتن از ترک‌ها، کردها را به سوی جنگ چریکی در عفرین پیش خواهد برد.

3- در صورت تسلط ترکیه بر عفرین، به نظر می‌آید مرحله‌ی بعدی عملیات ترکیه، تسلط بر شهر منبج باشد که از لحاظ جغرافیایی نزدیکتر و از لحاظ نظامی تسلط بر آن آسان‌تر است. محدودیت ترکیه در منبج این است که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند و ترکیه مایل نیست با نیروهای آمریکایی درگیر شود، لذا ترکیه گام‌های ابتدایی برای حل این مشکل را از راه گفتگو با آمریکا را آغاز کرده‌است، امری که تیلرسون نیز در سفر اخیرش به آنکارا به آن اشاره کرد.

 

?#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه