تیلرسون و قطر، پمپئو و ایران

برکناری عجیب تیلرسون از منصب وزارت خارجه آمریکا و معرفی پمپئو، رئیس سازمان سیا به‌عنوان وزیر جدید امور خارجه، یکی از مهم‌ترین خبرهای دیروز در عرصه بین‌الملل بود. اگرچه رویکرد منطقه‌ای ترامپ با این تغییر، تحول اساسی را تجربه نمی‌کند اما به نظر می‌رسد بر شدت این رویکرد افزوده خواهد شد.

? برکناری عجیب تیلرسون از منصب وزارت خارجه آمریکا و معرفی پمپئو، رئیس سازمان سیا به‌عنوان وزیر جدید امور خارجه، یکی از مهم‌ترین خبرهای دیروز در عرصه بین‌الملل بود. اگرچه رویکرد منطقه‌ای ترامپ با این تغییر، تحول اساسی را تجربه نمی‌کند اما به نظر می‌رسد بر شدت این رویکرد افزوده خواهد شد.

?طی روزهای اخیر، خبری منتشر شد مبنی بر این‌که امارات از نفوذ خود در کاخ سفید بهره می‌برد تا زمینه‌ی عزل تیلرسون را فراهم سازد. گفته شد که یک تاجر نزدیک به امارات، پیگیر چنین ماموریتی است. این شخص اما در مواجهه با این خبر، بدون تائید یا رد آن، گفت که قطری‌ها ایمیل او را هک کرده‌اند!

?فارغ از این‌که چنین خبری صحت دارد یا نه، باید گفت که تغییر تیلرسون عمیقا به زیان قطر تمام می‌شود. تیلرسون کسی بود که در اوج بحران در روابط قطر با چهار کشور عربی، از منظر اعلانی، موضعی متفاوت از ترامپی اتخاذ کرد که تمام قد در صف عربستان ایستاده بود. حتی اگر این موضع‌گیری متفاوت، نمایشی بوده باشد تا زمینه‌ را برای مهار هوشمندانه قطر و ممانعت از همگرایی بیشتر او به تهران فراهم ساخته و دوحه را وادار به خریدهای تسلیحاتی میلیاردی از آمریکا سازد، باز هم چنین امری خوشایند قطر بود چرا که فضا را برای مانور او فراهم می‌ساخت.

❇اکنون اما پمپئو برای وزارت خارجه آمریکا معرفی شده است. او مشخصا بسیار ضد ایرانی‌تر از تیلرسون است. همین امر احتمالا برای قطر گران تمام خواهد شد. دوحه به خوبی می‌داند که پمپئو در مواجهه با ایران، انسجام‌بخشی به متحدان آمریکا در منطقه را با جدیت بیشتری دنبال خواهد کرد، به خصوص در شرایطی که امکان خروج آمریکا از برجام هم وجود داشته و ضرورت همراهی متحدان واشنگتن برای مقابله با ایران، برای کاخ سفید بیشتر از هر زمان دیگری است. لذا یکی از مواردی که پمپئو پیگیری خواهد کرد، پایان دادن به بحران در روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است و قطر می‌داند که پمپئو حتی در قامت یک میانجی، در صف ریاض خواهد ایستاد نه دوحه.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه