نان گران؛ شب‌های اعتراض در اردن

دوشنبه 18 دی‌ماه، دولت اردن به صورت رسمی اعلام کرد که یارانه نان برای گروه‌های مختلف مردمی، حذف و قیمت نان از ابتدای ماه آینده به دو برابر افزایش خواهد یافت. وزیر صنعت و تجارت اردن گفته است که 67 درصد از نان اردن به غیراردنی‌ها (سوریه، فلسطین، مصر، یمن و عراق) می‌رسد که جمعیت آن‌ها تا پایان سال 2015 به 9.5 میلیون نفر می‌رسیده است.

 

?دوشنبه 18 دی‌ماه، دولت اردن به صورت رسمی اعلام کرد که یارانه نان برای گروه‌های مختلف مردمی، حذف و قیمت نان از ابتدای ماه آینده به دو برابر افزایش خواهد یافت. وزیر صنعت و تجارت اردن گفته است که 67 درصد از نان اردن به غیراردنی‌ها (سوریه، فلسطین، مصر، یمن و عراق) می‌رسد که جمعیت آن‌ها تا پایان سال 2015 به 9.5 میلیون نفر می‌رسیده است. دولت اردن سالانه حدود 200 میلیون دلار به‌عنوان یارانه نان هزینه می‌کند. اردن اکنون با کسری بودجه‌ی بیش از یک میلیارد دلاری مواجه است.

?افزایش قیمت نان موجب شد تا چندی پیش موجی از رفتارهای طنزآمیز از سوی اردنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود. این‌که نان، بخشی از مهریه عروس می‌شود یا پیام‌هایی با محوریت نان اما شبیه به خرید و فروش اتومبیل و آپاتمان، بخشی از این شوخی‌ها هستند.

?اما با گذشت چندین هفته از گرانی نان، اعتراض‌ها از فضای مجازی به کف خیابان‌ها رسیده است. به‌عنوان مثال مردم استان «البلقاء» اردن حدود چهل شب متوالی است که با برگزاری تظاهرات، اعتراض خود را به تصمیمات دولت درباره گرانی برخی کالاهای اساسی از جمله نان اعلام می‌کنند.

✔️نکته قابل تامل در این اعتراضات، محدود ماندن درخواست‌ها به کابینه اردن است. به بیان دیگر کمتر اعتراضی به پادشاه این کشور صورت می‌گیرد و مردم صرفا خواستار تشکیل دولت نجات ملی برای اجرای اصلاحات و مجازات فاسدان هستند. لذا نخست‌وزیر در سیبل اعتراض‌ها قرار دارد نه پادشاه.

✔️اردن یکی از کلیدی‌ترین هم‌پیمان‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است که هرگونه بی‌ثباتی تعیین‌کننده در آن، منافع این دو را عمیقا به خطر می‌اندازد. شب‌های اعتراض در اردن هنوز به مرحله‌ی حساس نرسیده که اگر برسد، حتما حامیان خارجی پادشاه وارد کار خواهند شد.

 

#گزارش_کوتاه

 

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه