العبادی برنده رقابت بازیگران خارجی در عراق؟

عراق پسا داعش به عرصه‌ای برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌است. عربستان با اهدای یک ورزشگاه و اختصاص 1.5 ملیارد دلار، قطر را هم تحریک کرد تا در عراق سه ورزشگاه بسازد. ترکیه 5 ملیارد دلار و ایالات متحده آمریکا نیز حجم بالایی از سرمایه را به عراق اختصاص داده‌اند. این نوع رقابت در عراق به نوع سیاست‌ورزی العبادی بازمیگردد.

?#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?عراق پسا داعش به عرصه‌ای برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌است. عربستان با اهدای یک ورزشگاه و اختصاص 1.5 ملیارد دلار، قطر را هم تحریک کرد تا در عراق سه ورزشگاه بسازد. ترکیه 5 ملیارد دلار و ایالات متحده آمریکا نیز حجم بالایی از سرمایه را به عراق اختصاص داده‌اند. این نوع رقابت در عراق به نوع سیاست‌ورزی العبادی بازمیگردد.

◀️حیدرالعبادی سعی کرده‌است از تمام بازیگرانی که تمایل دارند در عراق نقش‌آفرینی کنند استفاده کند. نخست وزیر عراق با اتخاذ مواضعی دوگانه و تحریک منافع کشورهای مختلف در عراق، اولا رقابتی برای سرمایه‌گذاری بیشتر ایجاد کرده‌است و ثانیا سعی کرده توازن نقش‌آفرینی آنان در عراق را کنترل کند.

◀️به طور کلی سه محور در عراق در حال رقابت هستند. محور آمریکا و عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس(به جز قطر)، محور ایران، محور قطر و ترکیه سه ضلع از مثلثی هستند که العبادی میان آنها رقابت ایجاد کرده‌است.

◀️ایران برای اینکه نفوذ خود را همچنان در عراق حفظ کند و با حجم بالای صادرات خود به این کشور به اقصاد خود کمک کند، مایل به سرمایه‌گذاری در این کشور است. آمریکا و عربستان نیز برای اینکه دست ایران را از بغداد کوتاه و نظم منطقه‌ای خود را در غرب آسیا حاکم کنند شدیدا در عرصه‌های اقتصادی و نظامی با ایران رقابت می‌کنند. ترکیه و قطر هم برای موازنه با عربستان و کاهش فشاری که به تبع محاصره و بحران قطر و عربستان به وجود آمد مایل به جلب عراق به سوی خود هستند. العبادی به زعم خود تاکنون توانسته منافع کشورش را با ایجاد رقابت و توازن تامین کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه