بازی شیمیایی در دومای سوریه

آن‌گونه که برخی رسانه‌ها از جمله رویترز گزارش داده‌اند، دیروز حمله‌ای شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه صورت گرفته است. در عملیات آزادسازی غوطه شرقی که اسفندماه آغاز شد، جز شهر دوما، سایر مناطق از اشغال تروریست‌ها خارج شد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?آن‌گونه که برخی رسانه‌ها از جمله رویترز گزارش داده‌اند، دیروز حمله‌ای شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه صورت گرفته است. در عملیات آزادسازی غوطه شرقی که اسفندماه آغاز شد، جز شهر دوما، سایر مناطق از اشغال تروریست‌ها خارج شد. چندین روز است که مذاکراتی برای خروج گروه تروریستی جیش الاسلام آغاز شده اما به دلیل اختلاف‌نظر نیروهای این گروه برای خروج از دوما، هنوز این شهر خالی از تروریست‌ها نشده است.

?در حالی که ارتش سوریه در عملیات آزادسازی غوطه شرقی، موفقیت‌های بزرگی به‌دست آورده و تروریست‌های دوما نیز در نهایت ناچار به تسلیم هستند، عقلانی نیست که سوریه این پیروزی بزرگ را با استفاده از سلاح شیمیایی تحت الشعاع قرار داده و زمینه فشار خارجی بر خود را افزایش دهد. لذا اتهام‌زنی تروریست‌ها به ارتش سوریه، اهداف دیگری دارد. ضمن این‌که سوریه سلاح شیمیایی خود را در سال 2013 و تحت نظارت و تائید سازمان ملل نابود کرده است.

?به نظر می‌رسد این بازی شیمیایی با اهداف زیر طراحی شده است؛

1-برانگیختن افکار عمومی؛ تعداد بالای کشته‌ها در این چارچوب قابل توجه است.

2-ایجاد بهانه برای واکنش نظامی غرب؛ سال گذشته دقیقا در همین روزها، ترامپ دستور حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه را صادر کرد. ترامپ معتقد بود ارتش سوریه در خان شیخون در استان ادلب، از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

3-نجات‌یافتن از بن‌بست دوما؛ جیش الاسلام در صورت خروج از دوما، گزینه‌های زیادی ندارد و عمده گزینه‌ها هم مناطق تحت نفوذ ترکیه است. لذا افزایش فشار بر دولت سوریه و متحدانش برای پایان متفاوت محاصره دوما، به نظر هدفی مهم است. از سوی دیگر، با توجه به اینکه اصلی‌ترین مهره عربستان در میدان سوریه، جیش الاسلام است، امکان فشار و نفوذ ریاض بر غربی‌ها جهت تشدید فشارها بر سوریه در چارچوب این بازی شیمیایی وجود دارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه