ترامپ و بازگشت به ترانس-پاسفیک

دونالد ترامپ در یکی از اولین اقدامات خود به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، دستور داد تا این کشور از پیمان ترانس-پاسفیک یا TPP خارج شود. TPP یک پیمان تجاری است که بین 12 کشور دارنده 40درصد از اقتصاد جهانی ایجاد و مذاکرات مربوط به آن در فوریه 2016 نهایی شده است.

ترامپ و بازگشت به ترانس-پاسفیک

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

? دونالد ترامپ در یکی از اولین اقدامات خود به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، دستور داد تا این کشور از پیمان ترانس-پاسفیک یا TPP خارج شود. TPP یک پیمان تجاری است که بین 12 کشور دارنده 40درصد از اقتصاد جهانی ایجاد و مذاکرات مربوط به آن در فوریه 2016 نهایی شده است.
? بعد از اعمال تعرفه بر کالاهای چینی و اقدام متقابل چین در برابر آمریکا، ترامپ دستور بررسی مجدد پیوستن آمریکا به TPP را صادر کرده است.

?تحلیل و ارزیابی

1- ترامپ در تب‌وتاب رقابت‌های انتخاباتی و در ادامه سلسله حملاتش به باراک اوباما، پیمان ترانس-پاسیفیک را که با محوریت برجسته رئیس‌جمهور سابق آمریکا منعقد شده بود، یک پیمان ناعادلانه معرفی کرد و وعده خروج از آن را به‌عنوان یک شعار انتخاباتی مطرح کرد. او این شعار را در روزهای اولیه حضورش در کاخ سفید عملی کرد.

2- اقدامات اخیر ترامپ در اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات کالاهای چینی، و اعلان عملی جنگ تجاری با چین، نگرانی‌هایی را در آمریکا ایجاد کرده است. ازجمله سیاستمدارانی از هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه معتقدند ترامپ باید بجای ورود به جنگ تجاری با چین، با رقبای این کشور به تجارت بپردازد.

3- اجتماع رقبای تجاری چین مانند ژاپن، استرالیا، کانادا، مالزی و مکزیک در TPP و لزوم تجارت با آن‌ها برای انزوای اقتصادی چین، باعث شده است تا ترامپ به فکر پیوستن مجدد به پیمان ترانس-پاسفیک باشد.

4- نگرانی از اقدامات تلافی‌جویانه چین در چارچوب جنگ اقتصادی و اعمال تعرفه بر کالاهای آمریکایی باعث شده است تا ترامپ دستور بازبینی در تصمیم اتخاذ شده خود را صادر کند.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه