حمله آمریکا به سوریه بدون دستاورد اما …

از وقتی که حمله‌ی آمریکا با کمک انگلیس و فرانسه به سوریه بدون نتیجه پایان یافت تحلیل‌های متعددی نوشته شده‌است. عمده این نوشته‌ها بر چند نکته تاکید داشت از جمله اینکه حمله‌ی آمریکا دستاوردی در پی نداشته‌است؛ زیرا نه در روند میدانی اتفاقی به سود معارضین رخ داد و حتی پس از این حمله غوطه‌ی شرقی به طور کامل آزاد شد و در عرصه‌ی سیاسی نیز خود آمریکا تحقیقات برای مشخص شدن حمله‌ی شمیایی را به شکست کشاند و به نوعی ادعای خود را بی اعتبار کرد، این تحلیلها صحیح است اما این حمله ابعاد دیگری نیز داشت:

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

◀️ از وقتی که حمله‌ی آمریکا با کمک انگلیس و فرانسه به سوریه بدون نتیجه پایان یافت تحلیل‌های متعددی نوشته شده‌است. عمده این نوشته‌ها بر چند نکته تاکید داشت از جمله اینکه حمله‌ی آمریکا دستاوردی در پی نداشته‌است؛ زیرا نه در روند میدانی اتفاقی به سود معارضین رخ داد و حتی پس از این حمله غوطه‌ی شرقی به طور کامل آزاد شد و در عرصه‌ی سیاسی نیز خود آمریکا تحقیقات برای مشخص شدن حمله‌ی شمیایی را به شکست کشاند و به نوعی ادعای خود را بی اعتبار کرد، این تحلیلها صحیح است اما این حمله ابعاد دیگری نیز داشت:

1- اولا باید توجه داشت که با وجود اینکه روسیه اعلام کرده‌ بود که موشک‌های شلیک شده به سوی سوریه را ساقط خواهد کرد، آمریکا با کمک دو متحد خود به سوریه حمله و پیام جدیت خود را به روسیه صادر کرد. با این توضیح یکی از اهداف آمریکا نمایش قدرت و جدیت و ارزیابی عکس العمل روسیه بود که در آن تا حدی موفق عمل نمود. در این زمینه نیز واکنش ارتش سوریه با هماهنگی روسیه قابل تامل است.

2- ثانیا باید در نظر گرفت که آمریکا این بار توانست، دو متحد اصلی خود را قانع کند تا با اینکه حمله شیمیایی مبنای منطقی و واقعی ندارد، با او همراهی کنند و این را به دولت سوریه و متحدینش ثابت کند که ادعای حمله‌ی شیمیایی برای آنان هزینه در پی خواهد داشت، اگرچه این هزینه، در معادلات میدانی تغییری ایجاد نکند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه