حمله به سوریه، جنایت و نقض حقوق بین‌الملل

در پی انتشار اخباری مبنی بر وقوع حمله‌ی شیمیایی به دوما در سوریه، ایالات‌متحده با همراهی انگلیس و فرانسه، با ادعای اینکه این حمله از سوی دولت سوریه بوده است، به انجام عملیات موشکی علیه برخی اماکن و مواضع دولت و ارتش آن کشور مبادرت کردند.

?در پی انتشار اخباری مبنی بر وقوع حمله‌ی شیمیایی به دوما در سوریه، ایالات‌متحده با همراهی انگلیس و فرانسه، با ادعای اینکه این حمله از سوی دولت سوریه بوده است، به انجام عملیات موشکی علیه برخی اماکن و مواضع دولت و ارتش آن کشور مبادرت کردند.

❓اما آیا این حمله از منظر قواعد حقوقی بین‌المللی مشروع بوده است؟

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?تحلیل و ارزیابی:

1- عملیات موشکی علیه سوریه از سوی آمریکا و متحدانش، به دلایل زیر، مخالف و نقض صریح حقوق و قواعد بین‌المللی محسوب می‌شود:

?مطابق بند 4 ماده‌ی 2 منشور ملل متحد، «تهدید به زور یا استفاده از آن علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور» ممنوع است.

?ماده‌ی 1 قطعنامه تعریف تجاوز، تجاوز را «کاربرد نیروی مسلح به‌وسیله‌ی یک کشور علیه حاکمیت، تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی کشور دیگر» تعریف می‌کند.

?بند 2 ماده 3 قطعنامه تعریف تجاوز، بمباران نظامی را یکی از مصادیق تجاوز به شمار می‌آورد.

2- باید توجه داشت که تجاوز مذکور، نه در قالب دفاع مشروع (ماده 51 منشور) و نه در چارچوب عملیات نظامی سازمان ملل متحده بوده و پیش از اعلام نتایج بررسی‌های کمیته‌ی حقیقت‌یاب انجام گرفته است.

3- مطابق بند 2 ماده‌ی 5 قطعنامه‌ی تعریف تجاوز، هرگونه جنگ تجاوزکارانه، «جنایتی علیه صلح بین‌المللی» بوده و طرف متجاوز، در برابر جامعه‌ی بین‌المللی مسئول است.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه