نهمین گزارش برجامی وزارت امور خارجه و کارشکنی‌های آمریکا

مطابق با تبصره‌ی یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گزارش دهد.

نهمین گزارش برجامی وزارت امور خارجه و کارشکنی‌های آمریکا

?مطابق با تبصره‌ی یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گزارش دهد.

نهمین گزارش وزارت امور خارجه، مورخ 26 فروردین‌ماه سال جاری به کمیسیون مذکور تقدیم شد.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?تحلیل و ارزیابی:

1- مهم‌ترین نکات مطرح‌شده در گزارش را می‌توان ذیل دو دسته‌ی کلی قرار داد:

?انجام تعهدات از سوی ایران

?کارشکنی و عدم انجام تعهدات از سوی ایالات‌متحده بوده است.

2- پیش‌ازاین، اندیشکده‌ی راهبردی تبیین، در قالب یک مقاله به بررسی گزارش‌های دوره‌ای وزارت امور خارجه پرداخته است.(1) بررسی گزارش‌های وزارت امور خارجه گویای آن است که ایالات‌متحده، از زمان اجرای برجام اصلی‌ترین مانع اجرای موفقیت‌آمیز آن بوده است.

3- در این زمینه، یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف برجام، نگارش متن آن به‌گونه‌ای است که امکان نقض عهد طرف مقابل را بدون امکان پیگیری مؤثر از سوی ایران، فراهم کرده است.

4- دلیل این موضوع را می‌توان –همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند- عجله برای به سرانجام رساندن کار و اصالت قائل شدن برای حصول توافق، بدون توجه به کیفیت آن دانست.

5- تداوم بیش از دو سال نقض برجام از سوی ایالات‌متحده، نشان‌دهنده‌ی آن است که سازوکار درونی برجام، توان پاسخگویی کارآمد به نقض عهد طرف مقابل را ندارد.

6- لذا در نتیجه‌ی نقض عهدهای مکرر، علی‌رغم اعمال محدودیت‌های گسترده بر فعالیت‌های هسته‌ای در حوزه‌های صنعتی و علمی،منافع برجام حتی در حداقلی‌ترین سطوح نیز عاید ایران نشده است.

(1)http://tabyincenter.ir/22421

? تحلیل مرتبط:

https://t.me/Tabyincenter/13592

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه