سیاست در عراق با چراغ راهنمای مرجعیت

بیانیه آیت‌الله سیستانی دیروز توسط نماینده ایشان در خطبه‌های نماز جمعه کربلای معلی خوانده شد. این بیانیه که به مناسبت انتخابات پارلمانی این کشور صادر شده، علاوه بر مباحث انتخاباتی، خط و مشی سیاسی آیت‌الله را بار دیگر آشکار ساخت.

سیاست در عراق با چراغ راهنمای مرجعیت

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?بیانیه آیت‌الله سیستانی دیروز توسط نماینده ایشان در خطبه‌های نماز جمعه کربلای معلی خوانده شد. این بیانیه که به مناسبت انتخابات پارلمانی این کشور صادر شده، علاوه بر مباحث انتخاباتی، خط و مشی سیاسی آیت‌الله را بار دیگر آشکار ساخت.

?در بحث انتخابات، مرجعیت اعلای عراق هم‌چنان بر پاکدستی نامزدها و ضدیت آن‌ها با فساد تاکید دارند. فساد اداری و مالی یکی از مصیبت‌های عراق است که اگرچه ریشه در سال‌های تاریک ریاست صدام بر آن و سپس اشغال‌گری آمریکا دارد اما هم‌چنان اراده‌ای جدی برای مواجهه با آن وجود نداشته و به فراخور مسائل روز، مبارزه با آن در بند سیاست‌بازی مقامات قرار می‌گیرد.

?نکته قابل تامل دیگر، مخالفت مداوم آیت‌الله سیستانی با مداخله خارجی در عراق است. ایشان علاوه بر تاکید بر استقلال کشور به عنوان یک خط قرمز، ممانعت از مداخله خارجی در انتخابات به صورت مالی و با روش‌های دیگر را یک ضرورت دانسته‌ و یکی از ملاک‌های نامزد اصلح را عدم سرسپردگی به خارج عنوان کرده‌اند. این، رویه همیشگی آیت‌الله است. چه آن زمانی که به نماینده پل برمر حاکم آمریکایی عراق اجازه دیدار نداد، چه آن روزی که تونی بلر نخست وزیر وقت انگلیس را در بیمارستان به حضور نپذیرفت.

?پرهیز از حکومت فردی و استبدادی، حق مردم در تعیین سرنوشت خود، درس گرفتن از گذشته، ممانعت از سوءاستفاده از نام مرجعیت و … از دیگر مواردی است که در این بیانیه ذکر شده است.

?با وجود این تاکیدات اما به نظر می‌رسد صحنه انتخاباتی عراق، هم‌چنان درگیر حاشیه‌ها و تخریب‌ها و سیاست‌بازی‌ها است. عمده‌ی گروه‌ها و به خصوص برخی گروه‌های شیعه می‌کوشند به مرجعیت احترام بگذارند اما در عمل، منافع حزبی و سهم از قدرت است که رفتارهای آنان را شکل می‌دهد.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

ارسال دیدگاه