مسئولیت اروپایی‌ها در برابر نقض برجام

حدود یک هفته دیگر دولت ایالات‌متحده آمریکا در مورد «تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران» - که پایبندی یا عدم پایبندی این کشور به برجام را تعیین خواهد کرد – تصمیم خواهد گرفت. رهبر معظم انقلاب پیش‌تر مسئولیت اروپایی‌ها در مورد اقدامات خرابکارانه آمریکا برای بر هم زدن توافق هسته‌ای را یادآوری کرده بودند. این مسئولیت در چارچوب موازین حقوقی و سیاسی بین‌المللی قابل تعریف و تبیین است.

مسئولیت اروپایی‌ها در برابر نقض برجام
 
✍#تحلیل_کوتاه 
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین 
 
? حدود یک هفته دیگر دولت ایالات‌متحده آمریکا در مورد «تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران» – که پایبندی یا عدم پایبندی این کشور به برجام را تعیین خواهد کرد – تصمیم خواهد گرفت. رهبر معظم انقلاب پیش‌تر مسئولیت اروپایی‌ها در مورد اقدامات خرابکارانه آمریکا برای بر هم زدن توافق هسته‌ای را یادآوری کرده بودند. این مسئولیت در چارچوب موازین حقوقی و سیاسی بین‌المللی قابل تعریف و تبیین است.
 
?تحلیل و ارزیابی
 
1- برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی است. بدیهی است که در صورت نقض آن توسط یکی از اعضا، سایر متعهدین موظف هستند تا در مقابل اقدامات خرابکارانه طرف بدعهد (مانند بازگرداندن یا اعمال تحریم‌های جدید)، بایستند.
 
2- حفظ برجام منوط به ادامه آن به شکل فعلی است. تلاش برای گنجاندن موضوعات غیرهسته‌ای، ازجمله موضوعات مربوط به توان دفاعی موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران موجب فروپاشی آن می‌شود. مسئولیت اروپایی‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای ایجاب می‌کند تا از تلاش برای وارد کردن موضوعات غیر مرتبط به جد خودداری کنند.
 
3- برجام یک توافق برای تأمین «انتظارات» چندجانبه است. درحالی‌که تمام انتظارات در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران مانند محدودیت غنی‌سازی محقق شده است، تاکنون انتظارات ایران در سطح قابل‌قبول برآورده نشده است. لازم است تا اروپایی‌ها در چارچوب مسئولیتی که دارند به رفع کامل تحریم‌ها به‌ویژه موانع موجود بر سر راه تجارت با ایران اهتمام ویژه داشته باشند.
 
✍#تحلیل_کوتاه 
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
@Tabyincenter

ارسال دیدگاه