لبنان، عراق، تونس؛ آری ملت‌ها به مجاهدان و اسلام‌گرایان

اردیبهشت 97 را باید ماه انتخابات در منطقه نامید. سه انتخابات متفاوت در لبنان، عراق و تونس برگزار شد که علاوه بر دستاوردهای سیاسی، به صورت نمادین از یک رویکرد معنادار میان بخشی از ملت‌های این سه کشور خبر داد.

?لبنان، عراق، تونس؛ آری ملت‌ها به مجاهدان و اسلام‌گرایان
 
✍#تحلیل_کوتاه 
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین 
 
?اردی‌بهشت 97 را باید ماه انتخابات در منطقه نامید. سه انتخابات متفاوت در لبنان، عراق و تونس برگزار شد که علاوه بر دستاوردهای سیاسی، به صورت نمادین از یک رویکرد معنادار میان بخشی از ملت‌های این سه کشور خبر داد.
 
?انتخابات تونس؛ حزب اسلام‌گرای النهضه تونس در انتخابات محلی شهرداری‌ها در این کشور موفق شد تا بیشتر از گروه‌های رقیب، رای مردم را از آن خود کند. البته حزب سکولار ندای تونس با اختلاف کمی از النهضه در رتبه دوم قرار دارد و همین امر ممکن است منجر به جابجایی این دو در اعلام نهایی نتایج شود. اما نکته قابل تامل این است که النهضه با وجود برخی چرخش‌های اصولی و تاکتیکی از سوی راشد الغنوشی، هم‌چنان در برخی اصول هم‌چون ضدیت با رژیم صهیونیستی ثابت‌‌قدم بوده و مورد اقبال بخشی از مردم تونس است.
 
?انتخابات لبنان؛ پیروزی حزب‌الله و امل و متحدان‌شان در انتخابات پارلمانی لبنان، این تحلیل که بحران سوریه اثر سوء بر جایگاه اجتماعی حزب‌الله در لبنان داشته را تضعیف کرد. سیاست‌ورزی هوشمندانه و ترمیم و ارتقاء وجهه‌ی ملی حزب‌الله اکنون باعث شده تا این جنبش به همراه متحدان اصلی و سنتی خود، اصلی‌ترین فراکسیون پارلمان را تشکیل داده و به همراه جریان میشل عون، بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان را از آن کند.
 
?انتخابات عراق؛ نتیجه قطعی انتخابات عراق هرچه باشد، شگفتی‌ساز آن ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری است. فتح، امتداد حشد الشعبی است در صحنه سیاسی عراق که الزامات و ضوابط قانونی برای ورود به انتخابات را رعایت کرده، هوشمندانه سیاست‌ورزی کرده و اکنون موجب فخر محور مقاومت و خشم و نفرت آمریکا و عربستان شده است.
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه