انتخابات پارلمانی عراق؛ برداشت اول

انتخابات پارلمانی عراق در حالی برگزار شد که مشارکت کمتر از 50 درصد واجدین رای در آن، موجی از تعجب را رقم زده است. این مشارکت پائین که برخلاف انتخابات سال 2005 بود، نیازمند تحلیل بسیار است. اگر مردم از سیاست‌مداران خود ناامید شده باشند، عراق روزهای سختی را برای پیشرفت در پیش خواهد داشت.

?انتخابات پارلمانی عراق؛ برداشت اول
 
✍ #تحلیل_کوتاه 
✍✍ #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین 
 
?انتخابات پارلمانی عراق در حالی برگزار شد که مشارکت کمتر از 50 درصد واجدین رای در آن، موجی از تعجب را رقم زده است. این مشارکت پائین که برخلاف انتخابات سال 2005 بود، نیازمند تحلیل بسیار است. اگر مردم از سیاست‌مداران خود ناامید شده باشند، عراق روزهای سختی را برای پیشرفت در پیش خواهد داشت.
 
?بحث تقلب در انتخابات اگرچه جدی و تعیین‌کننده نیست اما به نظر می‌رسد برخی جریان‌ها اصرار دارند آن را برجسته سازند. چهار گروه کردی در اقلیم کردستان، گفته‌اند نتایج انتخابات را نمی‌پذیرند چرا که مدعی تقلب و هک سیستم الکترونیکی اخذ و شمارش آراء شده‌اند. چنین زمزمه‌هایی در گروه‌های غیرکردی نیز شنیده می‌شود. العبادی ضمن تشکر از نیروهای امنیتی، از کمیساریای عالی انتخابات خواسته تا شکایت‌ها را اخذ و برای هرچه شفاف‌تر ساختن فرایندهای شمارش آراء و اعلام نتایج بکوشد. 
 
?نتایج اولیه‌ای که اعلام شده هم‌چنان قابل اتکا نیست اگرچه می‌توان مبتنی بر آن، به برآوردی از وضعیت گروه‌ها دست یافت. ائتلاف دولت قانون احتمالا کمتر از انتظارات ظاهر شده است. به نظر می‌رسد بخشی از سبد رای نوری المالکی از آن ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری شده است. نکته قابل تامل اما جایگاه ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر است. او با سیاست‌ورزی خاص خود، احتمالا موفقیت معناداری کسب کرده. العبادی نیز مطابق با پیش‌بینی‌ها، همچنان در صدر است. حکمت به رهبری حکیم اما باوجود تبلیغات میدانی گسترده، توفیقی نداشته است. در مجموع، رویش این انتخابات فتح است و حشد الشعبی.
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه