تاملی بر «دروغ‌های ترامپ» در سخنرانی خروج از برجام

اندیشکده راهبردی تبیین با احصاء «دروغ‌های ترامپ» و تهمت‌های او به جمهوری اسلامی ایران سعی کرده است تا با تامل در برخی از آن‌ها، نکاتی را طرح کند.

اندیشکده راهبردی تبیین – «رئیس‌جمهور آمریکا حرفهایی زد، حرفهای سخیف و سبُکی زد؛ شاید بیش از ده دروغ در حرفهای او بود؛ هم حرف زد [درباره‌ی] مسئله‌ی خروجشان از برجام، هم ملّت ایران را و نظام جمهوری اسلامی را تهدید کرد: «چنین میکنیم، چنین میکنیم، چنین میکنیم»، که بنده از طرف ملّت ایران عرض میکنم: آقای ترامپ! شما غلط میکنید.» این را رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه فرهنگیان فرمودند. اندیشکده راهبردی تبیین با احصاء «دروغ‌های ترامپ» و تهمت‌های او به جمهوری اسلامی ایران سعی کرده است تا با تامل در برخی از آن‌ها، نکاتی را طرح کند. این نکات پیش از این در کانال اندیشکده منتشر شده بود و اکنون در این‌جا تجمیع می‌شود.

 

«ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است!»

 رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا در سخنرانی خود که خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، به تکرار دروغ قدیمی تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متوسل شد. درحالی‌که نه‌تنها مواضع مقامات عالی جمهوری اسلامی بر عدم تولید و اشاعه سلاح‌های هسته‌ای تأکید دارند، بلکه گزارش نهادهای بین‌المللی و حتی گزارش‌های سرویس‌های امنیتی غربی صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تائید کرده‌اند.

رویکرد متخاصمانه ایالات‌متحده آمریکا نسبت به ایران و تلاش ترامپ برای پیگیری این رویکرد با شدت هرچه‌تمام‌تر، باعث شده است تا برای توجیه اقدامات خود در سطح افکار عمومی به روش تصویرسازی تهدید از ایران متوسل شود. ازاین‌رو دروغ سازی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران و غیرصلح آمیز نشان دادن آن از جمله ابزارهای تخاصمی آمریکا به شمار می‌آید.

شورای حکام و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های متعددی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و پایبندی این کشور بر تعهدات هسته‌ای خود تأکید کرده‌اند. علی‌رغم این مسئله ایالات‌متحده با اصرار بر دروغ‌پردازی‌های خود، با زیر سؤال بردن اعتبار گزارش‌های این نهاد بین‌المللی سعی در پیش بردن رویکرد متخاصمانه علیه ایران دارد.

بعلاوه گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا که در سال 2007 منتشر شد بر این نکته اذعان دارد که مطالعات ادعایی و ادعاها در خصوص برنامه نظامی هسته‌ای در ایران بر مبنای یکسری اطلاعات دروغین و انحرافی شکل گرفته است.

لذا توسل افرادی مانند رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دروغ‌پردازی علیه ایران را باید بیشتر در چارچوب تلاش آن‌ها برای فضاسازی و سیاه نمایی علیه ایران ارزیابی کرد.

 

 

«ایران در سوریه و یمن رفتار شیطانی دارد!»

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در هنگام اعلام خروج کشورش از برجام، چندین دروغ و تهمت در خصوص ایران طرح کرد. یکی از این موارد، انتساب رفتار شیطانی به ایران در سوریه و یمن بود. اما آیا این‌گونه است؟

حتی نهادها و سازمان‌های حقوق بشری که معمولا روایتی مخدوش از بحران‌های بین‌‌المللی ارائه می‌دهند هم بارها بر شدت وخامت اوضاع در یمن به دلیل حملات پی‌درپی عربستان سعودی تاکید کرده‌اند. صحنه کنونی یمن، محل مواجهه‌ی مدافع با مهاجم و مظلوم با ظالم است. طبیعی است که ایران در کنار مدافع و مظلوم قرار گیرد. اما با این وجود، به دلیل محاصره دریایی یمن، ایران توان کمک‌رسانی به نیروهای انصارالله را ندارد. لذا رفتار شیطانی در یمن، از آنِ عربستان و مهم‌ترین حامی‌اش آمریکا است نه ایران.

در سوریه اما رفتار شیطانی آمریکا عیان‌تر است. ترامپ خود معترف به نقش آمریکا در ایجاد داعش است. حتی وقتی عده‌ای در توضیح این نظر ترامپ گفتند که منظور او صرفا همسویی و غیرمستقیم بودن این رابطه است، ترامپ در سخنرانی‌ بعدی‌اش آشکارا گفت که منظورش دقیقا این بوده که آمریکا در ایجاد داعش نقش مستقیم داشته و این فراتر از حمایت است. علاوه بر این، مصادیق دیگری در خصوص رفتار شیطانی آمریکا در سوریه وجود دارد از جمله؛ اتهام‌زنی در خصوص حمله شیمیایی و موشک‌پرانی به سوریه بدون اثبات اتهام، حمایت تسلیحاتی، اطلاعاتی و آموزشی از تروریست‌ها و بعضا همراهی آن‌ها در مقابل نیروهای مقاومت. حتی تناقضات رفتاری  آمریکا که ناشی از منفعت‌‌محوری آن است، بعضا دادِ تروریست‌ها را هم در آورده است!

 

«ایران و متحدانش سفارت‌خانه‌های آمریکا را منفجر کرده‌اند!»

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در هنگام اعلام خروج کشورش از برجام، چندین دروغ و تهمت در خصوص ایران طرح کرد. یکی از این موارد، متهم کردن ایران و متحدانش به بمب‌گذاری در سفارت‌خانه‌ها و تاسیسات نظامی آمریکا است. اما آیا این‌گونه است؟ اگر چنین بوده، عملیات در چه شرایطی صورت گرفته است؟

واقعیت این است که ایران در انفجار هیچ سفارت‌خانه‌ای متعلق به آمریکا حضور نداشته است. سال‌ها قبل سفارت‌خانه‌های آمریکا در برخی کشورها هم‌چون تانزانیا و کنیا، مورد هجوم گروه‌هایی چون القاعده قرار گرفت. ایران در این حملات هیچ نقشی نداشت اما آمریکا اصرار داشت بگوید که ایران حامی القاعده است و پس ایران هم در این عملیات‌ها نقش داشته! ادعایی که هیچ‌گاه مدرک مستند و مستدلی برای آن ارائه نشد. این در حالی است که هیلاری کلینتون آشکارا به نقش آمریکا در شکل‌گیری القاعده اشاره کرده است.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

البته ترامپ در ادامه‌ی دروغی که درباره حملات ایران و متحدانش به سفارت‌خانه‌های این کشور گفته، یک جمله‌ی تا حدی صحیح نیز بیان کرده است. او از حمله به تاسیسات و مقرهای نظامی آمریکا و کشته‌ شدن صدها نیروی آمریکایی توسط ایران و متحدانش سخن گفته است. اگرچه ایران مستقیما چنین اقدامی نداشته اما احتمالا او به حمله غرورآفرین یک لبنانی اشاره دارد که در سال 1983 به مقر نیروهای نظامی اشغال‌گر در لبنان انجام شد و موجب کشته‌شدن 241 نظامی آمریکایی و 58 نظامی فرانسوی گردید. در این خصوص، آمریکا بارها ایران را متهم کرده است. این دروغی آشکار است اما طبیعی است که یک ملت نسبت به اشغال کشور خود واکنش نشان دهد. جوانان شیعه لبنانی چنین ویژگی‌ای داشتند.

ترامپ در حالی ایران را متهم به حمله به مراکزش می‌کند که هم‌‌چنان برخی نهادها و مقامات آمریکایی از انتشار بخشی از صفحات پرونده‌ی نقش عربستان در واقعه 11 سپتامبر 2001 ممانعت می‌کنند.

 

«ایران شهروندان آمریکا را دستگیر می‌کند و گروگان می‌گیرد!»

یکی دیگر از دروغ‌هایی که رئیس‌جمهور آمریکا در توجیه نقض برجام توسط این کشور، به آن متوسل شد، طرح اتهام دستگیری شهروندان آمریکایی توسط ایران بود. درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد شهروندان آمریکایی که در ایران دستگیر شده‌اند عموماً به دلیل اتهاماتی مانند جاسوسی بوده است. از طرفی دیگر تعداد اتباع ایرانی که در آمریکا به اتهاماتی بسیار ساده‌تر دستگیر و تحت شکنجه و آسیب قرار گرفته‌اند، بسیار است.

برخی از اتباع آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شده‌اند:

 « زی یو وانگ»، که در پوشش یک دانشجوی ارشد پژوهشگر وارد ایران شده بود و مطالعات میدانی از ایران را در قالب مقاله‌های آشکار، محرمانه و خیلی محرمانه در اختیار تیم تحقیقاتی وزارت امور خارجه آمریکا و رابطین خود قرار می‌داد.

 «کوروش احمدی»، که با تشکیل تیم جاسوسی و نفوذ در بخش‌های مختلف فعالیت‌هایی را در جهت جمع‌آوری اطلاعات محرمانه نظامی و سیاسی و ارسال آن‌ها به سازمان سیا انجام می‌داد.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

 «جیسون رضائیان»، که به دلیل نفوذ در نهادهای دولتی، تلاش برای افشای برنامه‌های مقابله‌ای ایران علیه تحریم‌های آمریکا و شناسایی افراد و شرکت‌های واسطه تجاری و جاسوسی از فعالیت‌های هسته‌ای دستگیر شد.

 بعلاوه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 طی اطلاعیه‌ای خبر دستگیری هم‌زمان 30 جاسوس آمریکایی در کشور را اعلام کرد. جمع‌آوری اطلاعات از مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی کشور و از حوزه‌های انرژی هسته‌ای، صنایع هوایی و دفاعی و بیوتکنولوژی و گردآوری اطلاعات بسیار ریز پیرامون لوله‌های نفت و گاز، شبکه‌های برق و مخابرات کشور، فرودگاه‌ها و گمرکات کشور و امنیت شبکه‌های ارتباطی و بانکی ازجمله اتهامات این جاسوسان تبعه آمریکا بوده است.

نتیجه اینکه اتباع آمریکایی در ایران به دلیل اتهامات غالباً جاسوسی که متوجه آن‌ها بوده است دستگیر شده‌اند و ادعاهای ترامپ چیزی بیش از دروغ‌پراکنی و سیاه نمایی علیه ایران نمی‌تواند باشد.

 

«حکومت ایران، موشک‌های خطرناک را اشاعه می‌دهد!»

 رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در سخنرانی خود در اعلام خروج آمریکا از برجام، چندین دروغ را به جمهوری اسلامی ایران نسبت داد که یکی از آن‌ها، اتهام اشاعه‌ی موشک‌های خطرناک از سوی این کشور بود.

ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی تسلیحات در جهان به شمار می‌رود. تسلیحات آمریکایی، نه‌تنها از سوی خود آن کشور، بلکه از سوی دیگر کشورهای ناقض حقوق بشر نیز علیه مردم بی‌گناه به کار برده می‌شود.

طبق آمار موسسه‌ی تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم (SIPRI)، ایالات‌متحده در سال‌های 2013 تا 2017، 34 درصد از حجم کل تسلیحات صادرشده‌ی جهان را به خود اختصاص داده است. می‌توان گفت تقریباً هیچ درگیری در هیچ جای جهان نیست که در آن از تسلیحات آمریکایی استفاده نشود.

 جالب‌توجه آنکه عربستان، کشوری که از سه سال پیش تاکنون مشغول بمباران مردم یمن است، بزرگ‌ترین دریافت‌کننده‌ی تسلیحات آمریکایی است. دومین دریافت‌کننده‌ی تسلیحات آمریکایی نیز امارات متحده‌ی عربی است که در کنار عربستان، در حال کشتار مردم یمن است.

علاوه بر این، ادعای رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، بدون مبنا و تنها به‌عنوان بهانه‌ای جهت خروج از برجام مطرح شده است. در حال حاضر، مردم یمن تحت شدیدترین محاصره قرار داشته و حتی از دسترسی به ابتدایی‌ترین نیازهای انسانی نظیر تغذیه‌ی مناسب نیز محروم‌اند.

 

«ایران شهرهای آمریکا را مورد تهدید قرار می‌دهد!»

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در سخنرانی اخیر خود درباره‌ی خروج این کشور از برجام، به‌دروغ ایران را به تهدید شهرهای آمریکا متهم کرد.

کشور ایالات‌متحده‌ی آمریکا، بزرگ‌ترین جنگ‌افروز جهان در طول تاریخ معاصر به شمار می‌رود. این کشور در حال حاضر نیز بزرگ‌ترین عامل ناامنی و درگیری در منطقه‌ی غرب آسیاست.

حضور تهدیدآمیز ایالات‌متحده در خلیج‌فارس، هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای آن کشور، یک تهدید مستقیم علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

تحریک سران عرب ضد جمهوری اسلامی و اختصاص دادن بیشترین سهم از صادرات تسلیحات خود به این کشورها نیز، بعد دیگری از تهدید آمریکا علیه امنیت ملی ایران به شمار می‌رود.

این کشور همچنین سامانه های موشکی خود را در اروپا مستقر نموده و بارها اعلام کرده هدف این تسلیحات جمهوری اسلامی ایران است.

روسای جمهور ایالات‌متحده، بارها ایران را نه تنها تهدید نظامی، بلکه مورد تهدید اتمی قرار داده‌اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نبوده و همواره بر ماهیت دفاعی قدرت نظامی‌اش تأکید داشته است.

علاوه بر این، جمهوری اسلامی نه تنها ایالات‌متحده، بلکه هیچ کشوری را مورد تهدید نظامی قرار نداده و تاکنون حتی یک موضع جنگ‌طلبانه نیز از سوی این کشور علیه دیگر کشورها اتخاذ نشده است.

 

«رژیم ایران در حمایت از تروریسم رژیمی پیشرو است!»

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در هنگام اعلام بیانیه خروج این کشور از برجام، چندین دروغ و تهمت در مورد ایران مطرح کرد. یکی از این موارد حمایت از تروریسم است. بار اول نیست که در ادبیات مسئولین و سیاسیون غربی، ایران به حمایت از تروریسم و گروه های تروریستی متهم می شود

در ابتدا باید مرجع تعیین و تفکیک گروه های مختلف که از سوی ترامپ تروریستی نامیده می شود،  مشخص شود. نظر شخص ترامپ ارجح است یا سازمان های بین المللی!

در ادامه باید سابقه آمریکا در حمایت از تروریسم را بررسی کنیم. چند سال قبل هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا با صراحت در مورد گروه تروریستی القاعده اعلام کرد: «کسانی که اکنون با آنها می جنگیم، آنها را ۲۰ سال قبل تامین مالی کردیم. چرا که در درگیری با اتحاد جماهیر شوروی سابق گرفتار شده بودیم، آنها در آن زمان به افغانستان حمله کرده بودند، ما نمی خواستیم ببینیم که آنها کنترل آسیای میانه را به دست گرفته باشند»

دونالد ترامپ هم در دوران کاندیداتوری خود بارها اشاره کرد که دولت اوباما زمینه شکل گیری داعش در عراق را فراهم کرد. از همان زمان ظهور داعش در عراق بارها و بارها از سوی رسانه ها اعلام می شد که هر جا داعش رو به شکست بود، آمریکایی ها وارد عمل می شدند و به روش های مختلف مانع شکست اساسی آنها می شدند

باید تاکید کرد حمایت هر دو حزب آمریکا از گروهک تروریستی منافقین هیچ گاه فراموش نمی شود و همچنان هم ادامه دارد. جان بولتون که امروز مشاور امنیت ملی دولت آمریکا است و رودی جولیانی که وکیل رئیس جمهور این کشور است، سابقه حضور چند باره در محافل رسمی این گروهک تروریستی را دارند. همچنین روسای گروهک تروریستی منافقین سابقه حضور در کنگره آمریکا را دارند. همچنین برخی از اعضای کنگره آمریکا نیز در محافل رسمی این گروهک تروریستی شرکت می کنند. نزدیکی ارتباط این گروهک با کنگره آمریکا را می توان با ارائه مثالی از دیدار رئیس کمیته نیروهای مسلح و رئیس فعلی این گروهک تروریستی درک کرد.

«ساز و کار بازرسی و نظارت هسته ای و فنی برجام مکانیزم کافی جهت ممانعت، شناسایی و تنبیه عهدشکنی های فنی ایران را در اختیار ندارد »!

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr4', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr4", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

«ساز و کار بازرسی و نظارت هسته ای و فنی برجام مکانیزم کافی جهت ممانعت، شناسایی و تنبیه عهدشکنی های فنی ایران را در اختیار ندارد»

 

رئیس جمهور آمریکا  از زمان کاندیداتوری خود به بهانه های مختلف، برجام را مورد حمله قرار داده است. علاوه بر اعتراض حول فعالیت های منطقه ای ایران،  مواردی چون تاریخ انقضاء محدودیت های برجامی، زمان فرار هسته ای و مکانیزم بازرسی برجامی از جمله این بهانه ها بوده است. وی در بیانیه مربوط به خروج آمریکا از برجام باز هم به مسئله بازرسی های برجامی و ضعیف بودن مکانیزم آن اشاره کرد وایران را به فریبکاری متهم کرد. تقریبا برای همه ثابت شده است که ایران در مسئله فنی هسته ای نه تنها محدودیت های NPT، نه تنها محدودیت های پروتوکل الحاقی بلکه در برجام محدودیت های داوطلبانه دیگری را قبول و اجرا کرده که در NPT و پروتوکل الحاقی وجود ندارد و ایران در مسئله پذیرش محدودیت فنی هسته ای یک عملیات استثنایی را اجرا کرده!

در حالیکه آمریکا دائما برجام را نقض کرد و اجازه استفاده از فضای پسابرجامی را به ایران نداد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون به طور رسمی ۱۱ بار پایبندی ایران را به برجام  تایید کرده است و همین امر، سندی است بر تأیید پاکدستی ایران در مسئله هسته ای

همچنین “یوکیا آمانو” مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز شخصا بارها به پایبندی ایران اشاره کرده و در مورد مکانیزم بازرسی های برجامی گفته ایران در معرض بی سابقه ترین، دقیق‌ترین و دشوارترین نظام راستی‌آزمایی هسته‌ای در دنیا قرار دارد

ارسال دیدگاه