خروج از برجام و پیامدهای آن برای ایالات‌متحده

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، اعلام کرد با برآورده نشدن شروطش در قبال برجام، کشورش به‌صورت یک‌جانبه از آن خارج خواهد شد و تحریم‌های یک‌جانبه را علیه ایران مجدداً اعمال خواهد نمود.

خروج از برجام و پیامدهای آن برای ایالات‌متحده
 
? دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، اعلام کرد با برآورده نشدن شروطش در قبال برجام، کشورش به‌صورت یک‌جانبه از آن خارج خواهد شد و تحریم‌های یک‌جانبه را علیه ایران مجدداً اعمال خواهد نمود.
 
بااین‌حال، پیامدهای این تصمیم، تنها برای ایران نخواهد بود و تبعاتی را برای ایالات‌متحده نیز به دنبال خواهد داشت. 
 
 
✍ #تحلیل_کوتاه 
✍✍ #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
? تحلیل و ارزیابی
 
? گرچه ایران و ایالات‌متحده را باید به‌نوعی اصلی‌ترین کشورهای برجام دانست، بااین‌حال، خروج یک‌جانبه‌ی آمریکا از آن، منافع کشورهای دیگری را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد که می‌تواند تبعاتی را برای سیاست خارجی ایالات‌متحده به دنبال داشته باشد.
 
⭕️مهم‌ترین پیامدهای مذکور، عبارت‌اند از:
 
1-تحت شعاع قرار گرفتن مذاکره با کره‌ی شمالی: بدعهدی در برابر ایران، می‌تواند اعتبار تعهدات آمریکا در مذاکرات با کره‌ی شمالی را زیر سؤال ببرد و به نتیجه رساندن آن‌ها را با چالش مواجه نماید.
 
2- متأثر شدن روابط اقتصادی با اروپا: در حال حاضر، اروپا با تصمیم آمریکا جهت خروج از آمریکا همراهی نکرده است. درصورتی‌که این وضعیت تداوم یابد، متأثر شدن منافع اقتصادی کشورهای اروپایی می‌تواند روابط اقتصادی آن‌ها را با آمریکا دچار تنش کند.
 
3- وخیم‌تر شدن روابط با روسیه و چین در حوزه‌ی اقتصاد: آمریکا در حال حاضر روابط مطلوبی با روسیه نداشته و در یک جنگ تجاری با چین قرار دارد. هرگونه تحریم علیه شرکت‌های روسی و چینی به علت ارتباط با ایران، می‌تواند این روابط را بیش‌ازپیش دچار چالش کند.
 
✍ #تحلیل_کوتاه 
✍✍ #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه