خروج آمریکا از برجام و ابهام در سرنوشت قراردادهای خارجی

سه‌شنبه شب، رئیس‌جمهور آمریکا خروج یک‌جانبه‌ی کشورش را از برجام اعلام و دستور بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران را طی بازه‌های زمانی سه و شش‌ماهه صادر کرد.

خروج آمریکا از برجام و ابهام در سرنوشت قراردادهای خارجی
 
? سه‌شنبه شب، رئیس‌جمهور آمریکا خروج یک‌جانبه‌ی کشورش را از برجام اعلام و دستور بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران را طی بازه‌های زمانی سه و شش‌ماهه صادر کرد.
 
از زمان اجرای برجام، ایران قراردادهایی را با برخی شرکت‌های اروپایی منعقد کرده که با توجه به بندهایی که در برخی از آن‌ها گنجانده‌شده، خروج آمریکا از برجام، سرنوشت آن‌ها را با ابهام مواجه کرده است.
 
 
✍#تحلیل_کوتاه 
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
? تحلیل و ارزیابی
 
1- مهم‌ترین قراردادهای ایران با شرکت‌های خارجی پس از برجام، عبارت‌اند از:
 
?قرارداد با شرکت ایرباس به ارزش 30 میلیارد دلار؛
 
?چند قرارداد با بوئینگ به ارزش جمعاً به ارزش 19.6 میلیارد دلار؛
 
?قرارداد با شرکت توتال جهت توسعه‌ی فاز 11 پارس جنوبی به ارزش یک میلیارد دلار؛
 
?قرارداد با رنو جهت سرمایه‌گذاری در بازار خودرو ایران به ارزش 800 میلیون دلار.
 
2- دولت ایالات‌متحده از ابتدای اجرای برجام، تلاش کرد فضای همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران را با چالش و ابهام مواجه نماید. لذا، در قراردادهای مهمی که با ایران بسته شد، طرف اروپایی راه‌هایی کم‌هزینه را جهت الغای قرارداد با ایران در صورت خروج آمریکا از برجام در نظر گرفته است.
 
3-مدت‌ها پیش‌ازاین نیز روسای شرکت‌های توتال و بوئینگ، هرکدام به نحوی از در نظر گرفتن راه‌هایی جهت خروج از قرارداد با ایران در صورت بازگشت تحریم‌های این کشور خبر داده بودند.
 
4- درصورتی‌که این شرکت‌ها اقدام به خروج یک‌طرفه از قراردادهای خود نمایند، ایران نه‌تنها خسارتی دریافت نمی‌کند، بلکه در مواردی (مانند قرارداد با توتال)، ممکن است مجبور به پرداخت غرامت نیز بشود.
 
 
✍#تحلیل_کوتاه 
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه