پیامدهای استعفای رئیس بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سه روز پس از خروج آمریکا از برجام، «تِرو‌وا ریوراناتا» معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسئول راستی‌آزمایی پایبندی کشورها به معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای به‌صورت ناگهانی از سمت خود استعفا داد. فارغ از احتمالاتی که می‌تواند در مورد اجبار این مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد، استعفای وی در این برهه آثار و تبعات مهمی را در پی دارد

 پیامدهای استعفای رئیس بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
 
✍ #تحلیل_کوتاه 
✍✍ #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین 
 
 
? سه روز پس از خروج آمریکا از برجام، «تِرو‌وا ریوراناتا» معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسئول راستی‌آزمایی پایبندی کشورها به معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای به‌صورت ناگهانی از سمت خود استعفا داد. فارغ از احتمالاتی که می‌تواند در مورد اجبار این مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد، استعفای وی در این برهه آثار و تبعات مهمی را در پی دارد.
 
? تحلیل و ارزیابی
 
1- اولین نکته مهم در مورد استعفای رئیس بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برهه‌ای است که در آن اتفاق افتاده است. ایالات‌متحده آمریکا در حالی از برجام خارج شده است و ایران را به نقض این توافق متهم می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حداقل یازده نوبت پایبندی کامل ایران به تعهدات برجامی را مورد تائید قرار داده است.
 
2- قرابت زمانی استعفای معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسئول راستی‌آزمایی پایبندی کشورها به معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای با خروج آمریکا از برجام، شائبه فشار و اجبار آمریکایی‌ها این مقام آژانس برای استعفا با هدف به چالش کشیدن گزارش‌های آژانس در مورد ایران را تقویت می‌کند.
 
3- فشار آمریکایی‌ها برای استعفای مقامات نهادهای بین‌المللی مسئله‌ای سابقه‌دار است. سال 2002 میلادی نیز جان بولتون سفیر و نماینده دائم وقت آمریکا در سازمان ملل، رئیس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که در حال مذاکره با دولت عراق بر سر سلاح‌های شیمیایی این کشور بود را با تهدید مجبور به استعفا کرد.
 
4- اجبار استعفای رئیس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در آن برهه زمینه پرونده‌سازی آمریکا علیه عراق و حمله به این کشور را فراهم کرد. لذا احتمال این وجود دارد استعفای رئیس بخش بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اجبار و با هدف زمینه‌سازی برای پرونده‌سازی علیه ایران صورت گرفته باشد.
 
✍ #تحلیل_کوتاه 
✍✍ #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین 
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه