تأثیر بادبادک‌های آتشین بر اقتصاد رژیم صهیونیستی؛ برگ برنده قابل توجه مقاومت ملت فلسطین

پدیده بادبادک‌های آتشین در حال تبدیل‌شدن به یک بحران برای صهیونیست‌ها است که حتی اقتصاد آنها را نیز تهدید می‌کند.

از زمانی که راهپیمایی‌های بازگشت در مرز میان نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی 1948 آغاز شده، جوانان فلسطینی با ابتکار خود سلاح جدیدی را به میدان آوردند که پس از گذشت بیش از یک ماه از این راهپیمایی‌ها، صهیونیست‌ها را به‌چالش کشیده است. این سلاح جدید بادبادک‌های آتشینی هستند که توسط جوانان فلسطینی از نوار غزه به‌سمت زمین‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی 1948 فرستاده می‌شوند. بادبادک‌ها که همراه خود یک مخزن سوخت حمل می‌کنند، به‌محض فرود، منطقه اطراف نقطه فرود را آتش می‌زنند. این آتش‌سوزی‌ها سبب خسارت‌های قابل توجهی به صهیونیست‌های شهرک‌نشین اطراف غزه شده است، از این رو مقامات رژیم صهیونیستی دست به کار شده‌اند تا برای مقابله با این پدیده جدید مقاومتی چاره بیندیشند.

تأثیر سلبی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی

جایگاه بخش کشاورزی در اقتصاد رژیم صهیونیستی

بخش کشاورزی 2 درصد از تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد، علاوه بر این 2.5 درصد صادرات این رژیم را نیز محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد. این حجم پایین از تولید ناخالص داخلی به‌معنی کم بودن تولیدات کشاورزی در سرزمین‌های اشغالی نیست بلکه به‌معنی تعداد زیاد کالاها و حجم بالای صادرات دیگر کالاهایی است که در دیگر بخش‌های اقتصاد رژیم صهیونیستی وجود دارند و تولید و صادر می‌شوند، اما با این حال با وجود این عدد کوچک، کشاورزی رگ حیات هر جامعه‌ای محسوب می‌شود چرا که آذوقه تمام افراد جامعه را بخش کشاورزی تأمین می‌کند.

جایگاه کشاورزی و کشاورزان در سرزمین‌های اشغالی

از نگاه ارنون ساویر پژوهشگر صهیونیست کشاورزی سنگ بنای امنیت رژیم اسرائیل است. او می‌گوید هر که به بخش کشاورزی تجاوزی انجام دهد با او خواهیم جنگید چرا که کشاورزی خود امنیت است و کشاورزان چشم‌های دولت هستند. همان‌گونه که نیروی هوایی از آسمان محافظت می‌کند کشاورزان نیز مستقیم و غیرمستقیم از مرزها محافظت می‌کنند. آنها پاسداران مرزی‌اند و از هر واحد اطلاعاتی بهترند چرا که آنها زمینی را که در آن کار می‌کنند بسیار بهتر از کسانی که در آن کار نمی‌کنند می‌شناسند. ما بدون حضور مجموعه‌ای از کشاورزان مسلح در مرزهایمان نمی‌توانیم حاکمیت خود را در مرزها برقرار و از این مرزها محافظت کنیم.

با این نگاه صهیونیست‌ها اقدام به تشکیل سیستم حاکمیت و پشتیبانی از مرزهای رژیم صهیونیستی در زمین‌های کشاورزی نزدیک مرزها کرده‌اند.

آتش‌سوزی زمین‌های کشاورزی و چاه‌ها

روزنامه عبری معاریو در شماره روز یک‌شنبه 6 می خود نوشت بادبادک‌های کاغذی موجب آتش‌سوزی در 500 هکتار زمین در اطراف غزه شده‌اند که 60 هکتار از مجموع 80 هکتار زمینی که در اسرائیل (مناطق اشغالی 1948) زیر کشت جو می‌رود در آن قرار دارد. همچنین 250 هکتار از زمینی‌هایی که زیر کشت گندم می‌رود نیز در همین 500 هکتار قرار دارد، علاوه بر این، بادبادک‌های آتشین موجب آتش‌سوزی‌های وسیع در چاه‌های طبیعی منطقه شده‌اند که آب کشاورزی را زمین‌های نامبرده تأمین می‌کنند.

لزوم تأمین خسارت کشاورزان

آتش‌سوزی‌های به‌وجودآمده بر اثر بادبادک‌ها موجب شده تا رژیم صهیونیستی خسارت‌های کشاورزان متضرر را ــ که بالغ بر میلیون‌ها دلار است ــ جبران کند. براساس آمار موجود در رژیم صهیونیستی هزینه ناشی از آتش‌سوزی در تمامی سرزمین‌های اشغالی در سال 2017 میلادی 1.2 میلیارد شیکل (حدود 350 میلیون دلار) بوده است.

فشار کشاورزان بر رژیم صهیونیستی

بیشتر شهرک‌های اطراف نوار غزه، شهرک‌های کشاورزی هستند که در فلسطین اشغالی به کیبوتس مشهور هستند. شغل مردم این شهرک‌ها و ممر درآمدی‌شان از کشاورزی است لذا هنگامی که وضعیت شغل و درآمد آنها با مشکلی از این جنبش تهدید می‌شود خود این افراد به یک اهرم فشار مقابل دولت رژیم صهیونیستی تبدیل می‌شوند. آنها در چنین مواقعی از دولت می‌خواهند تا با کاستن از فشار اقتصادی نوار غزه مانع انتقال این فشار از مردم غزه به کیبوتس‌ها شوند.

تأثیر ناچیز جبران خسارت مالی کشاورزان

هنگامی که یک زمین کشاورزی آتش می‌گیرد، بازسازی آن برای اینکه دوباره به زمینی قابل کشت تبدیل شود چند سال زمان می‌برد و در این دوره زمانی، صاحب زمین باید از دولت جبران خسارت را دریافت کند و این امر علاوه بر هزینه مستمری که برای دولت صهیونیستی دارد، از حیث روانی نیز موجب تخلیه روانی و ناامیدی کشاورزان می‌شود.

راهکارهای مقابله با بادبادک‌های آتشین

تشکیل کمیته بررسی در ارتش

طی هفته‌های گذشته، ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به تشکیل یک کمیته ویژه برای بررسی مسئله بادبادک‌های آتشین کرده است. این کمیته ــ که متشکل از افسران میدانی و بلندپایه است ــ طی هفته‌های اخیر در مرزهای نوار غزه ــ به‌ویژه 5 نقطه‌ای که تظاهرات بازگشت در آنجا برگزار می‌شود ــ حضور یافته و از نزدیک به بررسی این پدیده جدید پرداخته است.

تشکیل کارگروه مشترک عملیاتی ارتش و تیم‌های امدادرسان

از آنجا که مسئولیت امدادرسانی در سرزمین‌های اشغالی با سازمانی به‌نام «دفاع شهری» است و این سازمان شامل مجموعه سازمان‌های امدادی اعم از اورژانس، ستاره داود قرمز و آتش‌نشانی است، سازمان دفاع شهری رژیم صهیونیستی کنار ارتش رژیم صهیونیستی یک کارگروه عملیاتی که متشکل از تیم‌های امدادرسان و اطفاء حریق است تشکیل داده‌اند با همکاری مستمر اقدام به خاموش کردن آتش به‌وجودآمده بر اثر سقوط بادبادک‌های آتشین در اسرع وقت می‌کنند. این کارگروه برای این تشکیل شده تا آتش‌سوزی‌ها در سریعترین زمان اطلاع‌رسانی و خاموش شوند.

همچنین سازمان دفاع مدنی رژیم صهیونیستی اقدام به جلسات توجیهی برای شهرک‌نشینان اطراف غزه کرده، آنها را در خصوص مقابله با این پدیده جدید توجیه می‌کنند.

دستور شلیک مستقیم

براساس آخرین آماری که این هفته در رسانه‌های رژیم صهیونیستی منتشر شده، به سربازان ارتش رژیم اشغالگر دستور شلیک مستقیم ــ به کسانی که اقدام به ارسال بادبادک‌های آتشین می‌کنند ــ داده شده است، یعنی نظامیان صهیونیست به هر کس که بادبادکی را به آسمان بفرستد با گلوله جنگی شلیک مستقیم خواهند کرد.

کمپین مقابله به مثل

براساس آنچه این هفته در شبکه‌های اجتماعی بین کاربران یهودی ساکن سرزمین‌های اشغالی رد و بدل شد، برخی کاربران از شهرک‌نشینان و یهودیان ساکن فلسطین اشغالی خواسته‌اند تا از این هفته با بادبادک‌هایی منقش به پرچم رژیم صهیونیستی به مرزهای اطراف غزه بیایند و در پاسخ به ارسال بادبادک‌های آتشین از سوی فلسطینیان، آنها نیز بادباک‌های آتشین به‌سمت نوار غزه بفرستند. قطعاً این کمپین‌ها از سوی اتاق‌های فکر و دولت رژیم صهیونیستی مدیریت می‌شوند.

درخواست از برخی میانجیگران

یحیی سنوار، مسئول جنبش حماس در نوار غزه روز چهارشنبه اعلام کرد: برخی کشورها به‌عنوان میانجی از ما خواسته‌اند از تظاهرات بازگشت دست برداریم. اما این‌گونه نخواهد شد و حتی با دادن میلیون‌ها شهید دست از این مبارزه بر نخواهیم داشت. صهیونیست‌ها که از راهپیمایی‌های بازگشت هراس دارند، بادبادک‌های آتشین را نیز باری اضافه روی این راهپیمایی‌ها می‌بینند.

جمع‌بندی

به‌نظر می‌رسد سلاح جدید فلسطینی‌ها به‌شدت صهیونیست‌ها را مستأصل کرده است که بدین شکل در مقابله با آن برآمده‌اند. این سلاح جدید هم اقتصاد صهیونیست‌ها را به‌خطر انداخته، هم اینکه سبب ایجاد رعب و وحشت میان صهیونیست‌های شهرک‌نشین شده است. دستور شلیک مستقیم به دارندگان بادبادک‌های آتشین نشان‌دهنده میزان استیصال صهیونیست‌ها است، و اینکه به فضای مجازی روی آورده‌اند به این معنی است که می‌خواهند با مردمی کردن مسئله تا حدی فشارها را از سمت خود بکاهند و مردم را در تحمل فشار دخیل کنند. همه اینها دلالت بر میزان تأثیرگذاری این سلاح کنار تظاهرات بازگشت دارد و می‌تواند برگ برنده‌ای قابل توجه در ادامه مسیر مقاومت باشد.

 

این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: تسنیم

ارسال دیدگاه