دلایل تغییر رویکرد آمریکا در قبال چین

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، در توییتی اعلام کرد در حال همکاری با رئیس‌جمهور چین است تا هرچه سریع‌تر، شرکت مخابراتی ZTE چین را به بازار برگرداند.

دلایل تغییر رویکرد آمریکا در قبال چین

? دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، در توییتی اعلام کرد در حال همکاری با رئیس‌جمهور چین است تا هرچه سریع‌تر، شرکت مخابراتی ZTE چین را به بازار برگرداند.

این موضع، درحالی‌که شرکت مذکور به‌تازگی تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود، نشان از تغییر رویکردی دارد که ایالات‌متحده در قبال چین در پیش گرفته است.

✍ #تحلیل_کوتاه
✍✍ #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

? تحلیل و ارزیابی

?از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات‌متحده، آن کشور به‌مرور وارد جنگی تجاری با چین شد. ترامپ به این بهانه که آمریکا با کسری تراز تجاری در برابر چین مواجه است، خواستار اعمال تعرفه بر بخش قابل‌توجهی از واردات از چین شد.

?چین نیز در مقابل، تعرفه‌هایی را بر واردات محصولات کشاورزی از آمریکا وضع کرد که منجر به کاهش قیمت شدید این محصولات در بازار آمریکا و ضرر و زیان گسترده‌ی بخش کشاورزی در آن کشور شد.

⭕️حداقل چهار دلیل عمده برای تغییر رویکرد آمریکا در برابر چین وجود دارد:

1- هراس از مقابله‌به‌مثل چین در حوزه‌های دیگر اقتصادی

2- فشار بر دولت از سوی بخش‌های متضرر اقتصادی در داخل ایالات‌متحده

3- نیاز آمریکا به همکاری چین در پرونده‌ی کره‌ی شمالی

4- نیاز آمریکا به همکاری چین در بازگرداندن و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

✴️ موارد مذکور، نشان‌دهنده‌ی آن است که اصلی‌ترین دلیل تغییر رویکرد آمریکا در برابر چین، نه مذاکره، که قدرت درونی چین در برابر ایالات‌متحده است. آمریکا به‌خوبی می‌داند که در یک درگیری تجاری و اقتصادی با چین، عملاً نمی‌تواند پیروز میدان باشد و متحمل ضررهای فراوان خواهد شد.

✍ #تحلیل_کوتاه
✍✍ #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه