دیپلماسی فعال ترکیه در ماجرای فلسطین را چگونه ببینیم؟

دیپلماسی فعال ترکیه در ماجرای فلسطین را چگونه ببینیم؟

? #تحلیل_کوتاه
?? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

در میان کشورهای اسلامی، شدیدترین موضع در قبال انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را ترکیه اتخاذ کرد. البته موضع ایران مشخص و اصولی است و برخلاف ترکیه، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته تا در چنین مواقعی، سفیرش را از تهران اخراج کند! اما با احتساب این ملاحظه، آن‌چه در میان رسانه‌ها بسیار برجسته بود، اقدامات معنادار و حساب‌شده‌ی اردوغان و یارانش برای مخالفت با انتقال سفارت بود تا جایی که می‌توان به لحاظ رسانه‌ای، ترکیه را سردمدار مخالفت با آن دانست. اما حداقل دو ملاحظه در این خصوص وجود دارد؛

1-اردوغان در زمین حداقلی فلسطین بازی می‌کند. او و کشورش، رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته، از بیت‌المقدس شرقی و غربی سخن گفته و قدس را پایتخت دائمی فلسطین می‌دانند اما فقط بخش شرقی آن را متعلق به فلسطینیان می‌شمارند.

2-در همین روزهایی که ترکیه سفیر رژیم صهیونیستی را اخراج کرد و سه روز عزای عمومی اعلام کرد و … طرحی در پارلمان این کشور برای لغو قراردادهای تجاری با این رژیم طرح شد. حزب عدالت و توسعه با این طرح مخالفت کرد! این یعنی مخالفت با رژیم صهیونیستی فقط تا جایی خوب است که دستاورد سیاسی داشته باشد و بنا نیست این مخالفت برای ترکیه، در اقتصاد هزینه‌زا باشد. در ماجرای کشتی مرمره در سال 2010 هم با همه‌ی نطق‌های اردوغان، روابط اقتصادی آنکارا و تل‌آویو رو به رشد بود.

✔با این وجود، تحرک دیپلماتیک و رسانه‌ای ترکیه در شرایطی که برخی کشورهای عربی برای نزدیک‌تر شدن به رژیم صهیونیستی، در رقابت با یک‌دیگرند، غنیمتی است که البته باید دقیق و جامع نگریسته شود تا اهداف واقعی آنکارا شناخته شود.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه