خطوط جدید سیاست خارجی آمریکا

هرچند سخنرانی «مایک پمپئو» در اندیشکده هریتج نشانی از تغییر در راهبرد و رویکرد آمریکا نسبت به مسائل متعدد بین‌المللی ندارد، اما تحلیل صحبت‌های وزیر خارجه ایالات‌متحده خطوط جدیدی در سیاست خارجی این کشور را بازنمایی می‌کند.

خطوط جدید سیاست خارجی آمریکا
 
✍ #تحلیل_کوتاه 
✍✍ #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین 
 
?هرچند سخنرانی «مایک پمپئو» در اندیشکده هریتج نشانی از تغییر در راهبرد و رویکرد آمریکا نسبت به مسائل متعدد بین‌المللی ندارد، اما تحلیل صحبت‌های وزیر خارجه ایالات‌متحده خطوط جدیدی در سیاست خارجی این کشور را بازنمایی می‌کند.
 
?تحلیل و ارزیابی
 
?مهم‌ترین خطوط جدید سیاست خارجی آمریکا عبارت‌اند از:
 
1-? رادیکال‌تر شدن سیاست خارجی 
 
◀️با روی کار آمدن ترامپ و اقدامات او مانند خروج از پیمان «ترانس – پاسفیک» و موافقت‌نامه زیست‌محیطی پاریس، رگه‌هایی از رادیکالیزه شدن سیاست خارجی آمریکا را می‌توان مشاهده کرد. فرایند رادیکال شدن سیاست خارجی با خروج جمهوری خواهان سنتی مانند مک مستر و رکس تیلرسون از کابینه و جایگزین شدن راست‌گرایانی مانند جان بولتون و مایک پمپئو شدیدتر شده است. 
 
◀️ اصلی‌ترین نتیجه رادیکال شدن سیاست خارجی آمریکا عدم توجه به چارچوب‌های معمول و مرسوم بین‌المللی و تشدید یک‌جانبه‌گرایی در کنش‌های خارجی این کشور است.
 
2-?عدول از اصل همگرایی با اروپا
 
◀️ همگرایی با اروپا و بازیگران کلیدی آن (فرانسه، انگلستان و آلمان) از اصول ثابت سیاست خارجی ایالات‌متحده بعد از جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید. اگر بحران پیش‌آمده بر سر کانال سوئز را یک استثنا تلقی کنیم، تقریباً در تمامی مسائل سیاست بین‌الملل میان اروپا و آمریکا همگرایی وجود داشته است. 
 
◀️ با آغاز ریاست جمهوری ترامپ و حضور مایک پمپئو در وزارت خارجه آمریکا سیاست خارجی این کشور، در موضوعاتی مانند «مسئله انتقال پایتخت» و «برجام» از اصل همگرایی با اروپا عدول کرده است.
 
3-?تثبیت جایگاه اعراب در اتحاد «عبری – آمریکایی – عربی» به‌عنوان ضلع سوم
 
◀️ رویکرد سیاست خارجی دولت ترامپ نسبت به اعراب متحد آمریکا، موجب تثبیت جایگاه برخی کشورهای عربی در اتحاد میان آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی حکام عرب منطقه شده است. البته فرایند قرارگیری و تقویت اعراب به‌عنوان ضلع سوم اتحاد «عبری – آمریکایی – عربی» مختص دولت فعلی آمریکا نیست و از مدت‌ها قبل آغاز شده است.
 
✍ #تحلیل_کوتاه 
✍✍ #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین 
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه