افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان؛ مقصر اصلی، دولت یا طالبان؟

طبق آخرین گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، تولید مواد مخدر در افغانستان در سال گذشته‌ی میلادی به بالاترین حد خود رسیده است.

افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان؛ مقصر اصلی، دولت یا طالبان؟
 
? طبق آخرین گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، تولید مواد مخدر در افغانستان در سال گذشته‌ی میلادی به بالاترین حد خود رسیده است.
 
همچنین طبق گزارش بازرس ویژه‌ی ایالات‌متحده برای بازسازی افغانستان (SIGAR)، بیشترین میزان مواد مخدر در مناطقی تولید شده‌اند که نه تحت تسلط طالبان، بلکه تحت کنترل دولت‌اند. 
 
 
✍ #تحلیل_کوتاه 
✍✍ #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
? تحلیل و ارزیابی
 
1- یکی از بزرگ‌ترین معضلات امنیت داخلی افغانستان، تولید مواد مخدر در این کشور است که بعدی بین‌المللی نیز به خود گرفته است. حدود 80 درصد از هروئین مصرفی در کل اتحادیه‌ی اروپا، در افغانستان تولید می‌شود.
 
2- داده‌های مختلف نشان‌دهنده‌ی آن است که تولید مواد مخدر در آن کشور، از زمان اشغال نظامی توسط ایالات‌متحده روندی افزایشی داشته است. حمله‌ی آمریکا به افغانستان نه‌تنها ناامنی را در افغانستان کاهش نداده است، بلکه روزبه‌روز بر یکی از بزرگ‌ترین معضلات امنیتی آن افزوده است.
 
3- همچنین برخی گزارش‌ها، گویای نقش مستقیم نیروهای نظامی و اطلاعاتی ایالات‌متحده در افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر است.
 
4- افزایش درآمد از این طریق، می‌تواند منبعی غیرقابل‌رهگیری را در اختیار سازمان سیا جهت انجام فعالیت‌های مخرب خود قرار دهد. این مسئله با در نظر گرفتن سابقه‌ی این سازمان در استفاده از منابع مالی غیرقانونی، چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.
 
5- همچنین با توجه به افزایش حضور داعش در افغانستان، این منابع می‌تواند صرف تأمین هزینه‌های این گروه تروریستی شود.
 
 
✍ #تحلیل_کوتاه 
✍✍ #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه