تائید پایبندی ایران به برجام از سوی مدیرکل آژانس؛ یک بار دیگر

یوکیو آمانو (مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) در گزارش به شورای حکام آژانس، بر تداوم بازرسی‌ها از ایران تأکید و بار دیگر پایبندی این کشور را به تعهدات هسته‌ای‌اش تائید کرد.

تائید پایبندی ایران به برجام از سوی مدیرکل آژانس؛ یک بار دیگر
 
?یوکیو آمانو (مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) در گزارش به شورای حکام آژانس، بر تداوم بازرسی‌ها از ایران تأکید و بار دیگر پایبندی این کشور را به تعهدات هسته‌ای‌اش تائید کرد.
 
✍#تحلیل_کوتاه 
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
 
? تحلیل و ارزیابی
 
1- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و اصلی‌ترین مرجع بین‌المللی مرتبط با مسائل هسته‌ای است. این آژانس نقش اصلی را در امنیتی شدن پرونده‌ی ایران از سال 1384 به بعد ایفا نمود و طبق برجام، در حال حاضر مرجع تائید پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای این کشور است.
 
2- علی‌رغم آنکه آژانس در برهه‌هایی بسیار متأثر از کشورهای غربی با برنامه‌ی هسته‌ای ایران برخورد کرده، بااین‌حال، از زمان اجرای برجام، در تمام گزارش‌های این نهاد بین‌المللی، پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش تأیید شده است.
 
3- نباید فراموش کرد که مطابق برجام، شدیدترین نظارت‌ها و بازرسی‌های هسته‌ای طول تاریخ، بر برنامه‌ی هسته‌ای ایران اعمال شده است. در حال حاضر، نیمی از کل عکس‌هایی که دوربین‌های آژانس از سراسر جهان مخابره می‌کنند، متعلق به تأسیسات هسته‌ای ایران است.
 
4- برجام به‌حدی در رژیم کنترل و بازرسی هسته‌ای حائز اهمیت است که به گمان برخی کارشناسان، در صورت فروپاشی، اساس رژیم خلع سلاح هسته‌ای می‌تواند به خطر بیافتد.
 
5- یکی از اصلی‌ترین تلاش‌های آمریکا برای بهانه سازی جهت خروج از برجام، فشار بر آژانس جهت درخواست بازرسی‌های نامتعارف بوده است. 
 
 
✍#تحلیل_کوتاه 
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه