چندنکته درباره این روزهای اردن

دولت اردن در دی‌ماه 96 به صورت رسمی اعلام کرد که یارانه نان برای گروه‌های مختلف مردمی، حذف و قیمت نان به دو برابر افزایش خواهد یافت. 67 درصد از نان اردن به غیراردنی‌ها (سوریه، فلسطین، مصر، یمن و عراق) می‌رسد که جمعیت آن‌ها تا پایان سال 2015 به 9.5 میلیون نفر می‌رسیده است. این، مبنای شکوه‌ی دولت اردن بود که منجر به افزایش قیمت نان شده است.

 
چندنکته درباره این روزهای اردن
 
?#تحلیل_کوتاه
??#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین 
 
?دولت اردن در دی‌ماه 96 به صورت رسمی اعلام کرد که یارانه نان برای گروه‌های مختلف مردمی، حذف و قیمت نان به دو برابر افزایش خواهد یافت. 67 درصد از نان اردن به غیراردنی‌ها (سوریه، فلسطین، مصر، یمن و عراق) می‌رسد که جمعیت آن‌ها تا پایان سال 2015 به 9.5 میلیون نفر می‌رسیده است. این، مبنای شکوه‌ی دولت اردن بود که منجر به افزایش قیمت نان شده است.
 
?این تصمیم باعث شد تا اعتراض‌ها در اردن آغاز شود. دیگر تصمیم‌ها در چارچوب طرح ریاضت اقتصادی، اعتراضات را تشدید کرد تا جایی که چندی پیش نخست‌وزیر استعفا کرد و حالا هم برخی معترضان خواستار انحلال پارلمان هستند.
 
?برخی منابع می‌گویند مخالفت اردن با بخشی از طرح معامله قرن، موجب شده تا برخی بازیگران عرب هم‌چون عربستان، زمینه‌ی افزایش فشار اقتصادی بر این کشور را فراهم سازند. 
 
?در ماه‌های ابتدایی اعتراضات، شعاری علیه عبدالله پادشاه اردن شنیده نمی‌شد. اما برخی گزارش‌ها حاکی از این است که چنین شعارهایی طی هفته‌های قبل سرداده شده است. اگر روند مطالبات مردم، پادشاه را نشانه رود، بحران تشدید خواهد شد.
 
?اردن، یکی از مهم‌ترین متحدان راهبردی غیرناتویی آمریکا است که طی سال‌های اخیر در حفظ منافع آمریکا در منطقه و برقراری امنیت رژیم صهیونیستی، تلاش‌های گسترده‌ای داشته است. لذا هرگونه بی‌ثباتی در این کشور به‌گونه‌ای که فضایی مبهم برای آمریکا رقم بزند، نامطلوب است.
 
?با توجه به اهمیت راهبردی اردن برای آمریکا و نیاز مبرم این کشور به کمک‌های خارجی، احتمالا این کمک‌ها به زودی و با ابتکار عملی که عربستان آغاز کرده، به این کشور سرازیر خواهد شد، البته به شرط همراهی بیشتر اردن در سیاست‌های منطقه‌ای عربستان و آمریکا و پیش‌برد طرح معامله قرن.
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه