چه کسی محل صندوق‌های رای در عراق را به آتش کشید؟

پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، برخی گروههای سیاسی مدعی شدند که تقلب در انتخابات رخ داده است و باید آرا بازشماری شود. در این راستا ابتدا نتایج انتخابات در خارج از کشور لغو و پس از آن مقرر شد آرای داخلی نیز به علت خطای بالای دستگاه‌های شمارش آرا مجددا بازشماری شود

 چه کسی محل صندوق‌های رای در عراق را به آتش کشید؟
 
? #تحلیل_کوتاه
? ? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
✅ پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، برخی گروههای سیاسی مدعی شدند که تقلب در انتخابات رخ داده است و باید آرا بازشماری شود. در این راستا ابتدا نتایج انتخابات در خارج از کشور لغو و پس از آن مقرر شد آرای داخلی نیز به علت خطای بالای دستگاه‌های شمارش آرا مجددا بازشماری شود، اما با آتش‌سوزی محل نگهداری صندوق‌های رای عملا چشم‌انداز انتخابات و تشکیل دولت در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. برای اینکه این آتش‌سوزی از سوی چه گروهی و با چه هدفی انجام شده است سه احتمال را می‌توان در نظر گرفت:
 
1- احتمال اول این است که داعش با سوزاندن صندوق‌های رای در فضای احتمال تقلب و رقابت گروه‌های سیاسی به دنبال ایجاد ناامنی در عراق این عمل را انجام داده است تا در پی ناامنی بتواند خود را در عراق احیا کند. همزمانی آتش‌سوزی با اشغال موصل توسط داعش در 10 ژوئن این احتمال را تقویت می‌کند.
 
2- احتمال دوم این است که گروه های پیروز، پس از مقرر شدن بازشماری آرا، این کار را انجام داده اند تا از اجرای این تصمیم جلوگیری کنند و نتایج قبلی پابرجا بماند.
 
3- احتمال سوم نیز متوجه لیست‌های بازنده در انتخابات است، به این صورت که با آتش گرفتن صندوق‌های رای، خواستار ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن شده‌اند تا بتوانند مجددا خود را بازیابی کنند و نقش جدی‌تری ایفا کنند.
 
4-  احتمال آخر این است که یک بازیگر خارجی در پی ایجاد فتنه و ناامنی در عراق، این عمل را سازماندهی کرده باشد. عربستان و آمریکا مشخصا دو گزینه محتمل در این سناریو هستند. 
 
گذر زمان و نوع بازیگری احزاب، وزن احتمالات بالا را مشخص تر خواهد کرد.
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه