ایران و سازمان همکاری شانگهای؛ عضویت یا عدم عضویت؟

هفته‌ی گذشته، اجلاس سالانه‌ی سازمان همکاری شانگهای در چین برگزار شد و جمهوری اسلامی ایران نیز در بالاترین سطح، در آن شرکت کرد.  عضویت دائم ایران در این سازمان، امسال نیز مانند سال‌های پیش، یکی از مهم‌ترین مباحث حول اجلاس بود.

ایران و سازمان همکاری شانگهای؛ عضویت یا عدم عضویت؟
 
? هفته‌ی گذشته، اجلاس سالانه‌ی سازمان همکاری شانگهای در چین برگزار شد و جمهوری اسلامی ایران نیز در بالاترین سطح، در آن شرکت کرد. 
 
عضویت دائم ایران در این سازمان، امسال نیز مانند سال‌های پیش، یکی از مهم‌ترین مباحث حول اجلاس بود.
 
 
✍#تحلیل_کوتاه 
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
 
? تحلیل و ارزیابی
 
? ایران از سال 2008 درخواست خود را برای عضویت دائم در سازمان ارائه داده که تاکنون از سوی همه‌ی اعضا مورد توافق قرار نگرفته است. عضویت ایران، به‌عنوان باتجربه‌ترین کشور غرب آسیا در حوزه‌ی مبارزه با تروریسم، می‌تواند توانمندی سازمان را در این حوزه چند پله ارتقا دهد.
 
⭕️ اصلی‌ترین منافع و مزایای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، عبارت‌اند از:
 
1- ارتقای همکاری‌های امنیتی: بدون شک همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی با کشورهای عضو سازمان، می‌تواند مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی را از سوی ایران، تسهیل نماید.
 
2- ارتقای همکاری‌های اقتصادی، عمرانی و زیست‌محیطی: علاوه بر حوزه‌های امنیتی و دفاعی، این حوزه‌ها نیز در اساسنامه‌ی سازمان مورد تأکید قرار گرفته‌اند.
 
3- ارتقای دیپلماسی چندجانبه: عضویت دائم ایران در یک سازمان چندجانبه‌ی مهم بین‌المللی، امکاناتی جدید را در اختیار این کشور در حوزه‌ی دیپلماسی قرار می‌دهد.
 
4- مقابله با یک‌جانبه‌گرایی ایالات‌متحده: عضویت در سازمان همکاری شانگهای، می‌تواند گامی در راستای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی و تلاش ایالات‌متحده جهت ایجاد جهانی تک‌قطبی باشد.
 
 
✍#تحلیل_کوتاه 
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه