تلاش هند و چین برای تشکیل گروه ضد اوپک

طی هفته‌ی جاری، برخی گزارش‌ها گویای تلاش هند و چین جهت ایجاد باشگاه خریداران نفت، جهت مقابله با سیاست‌گذاری‌های نفتی اوپک بوده است. این اولین بار نیست که دو کشور سعی کرده‌اند با تشکیل چنین اتحادی، در مقابل فروشندگان نفت قد علم کنند.

تلاش هند و چین برای تشکیل گروه ضد اوپک

? طی هفته‌ی جاری، برخی گزارش‌ها گویای تلاش هند و چین جهت ایجاد باشگاه خریداران نفت، جهت مقابله با سیاست‌گذاری‌های نفتی اوپک بوده است.

این اولین بار نیست که دو کشور سعی کرده‌اند با تشکیل چنین اتحادی، در مقابل فروشندگان نفت قد علم کنند.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

? تحلیل و ارزیابی

1- چین و هند در حال حاضر حدود 17 درصد مجموع مصرف نفت جهان را به خود اختصاص داده‌اند. بااین‌حال، انتظار می‌رود تا پنج سال آینده، این رقم به حدود 50 درصد برسد.

2- علیرغم آنکه دو کشور پیش‌ازاین نیز سعی در ایجاد چنین بلوکی داشته‌اند، به علت اختلاف‌ها و رقابت‌های موجود، نتیجه‌ای به دست نیاوردند. بااین‌حال، باید در نظر داشت که سهم چین و هند در مصرف جهانی روزبه‌روز در حال افزایش است و همین عامل می‌تواند هشداری جدی برای کشورهای صادرکننده‌ی نفت باشد.

3- از سوی دیگر باید توجه داشت که روندها به نفع این دو کشور در حال تغییر است. علاوه بر افزایش سهم از بازار مصرف، ایالات‌متحده نیز تصمیم دارد صادرات نفت خود را افزایش دهد و به نظر می‌رسد این کشورها سعی دارند با خرید نفت از آمریکا فشار را بر اعضای اوپک افزایش دهند.

4- بااین‌حال، هزینه‌بر بودن انتقال نفت از آمریکا و اختلافات و رقابت‌های چین و هند در بسیاری از حوزه‌ها، عملاً چشم‌انداز ایجاد یک اتحاد کارآمد علیه اوپک را چندان روشن نمی‌نمایاند.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه