بحران سوریه و مساله‌ وخیم آوارگان

ترکیه، لبنان و اردن سه کشور اصلی در منطقه غرب آسیا هستند که عمیقا درگیر آوارگان سوری شده‌اند.

بحران سوریه و مساله‌ وخیم آوارگان

?#تحلیل_کوتاه
??#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?ترکیه، لبنان و اردن سه کشور اصلی در منطقه غرب آسیا هستند که عمیقا درگیر آوارگان سوری شده‌اند.

⚫️در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که بناست سوم تیرماه برگزار شود، یکی از مسائل نادری که تقریبا مورد توافق همه‌ی کاندیداها است، ساماندهی مساله‌ی آوارگان سوری است. اردوغان وعده داده که پس از انتخابات، در پی اسکان آوارگان سوری ساکن در ترکیه در مناطق امن شمال سوریه خواهد بود. بیش از سه میلیون و پانصد هزار آواره سوری در ترکیه حضور دارند.

⚫️لبنان، به گفته‌ی میشل عون رئیس جمهور این کشور، میزبان یک میلیون و هشتصد هزار آواره سوری است. عون در گفتگو با مرکل صدراعظم آلمان، درخواست کرده تا مساله آوارگان، خارج از مساله‌ی توافق سیاسی قدرت‌‌های بزرگ نگریسته شده و سریع‌تر حل شود.

⚫️در اردن اما، اگرچه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرده که 660 هزار آواره سوری در اردن هستند اما آمار اردن تقریبا دو برابر این رقم است. پادشاه اردن چندی قبل گفته بود که مردم اردن مسئولیت حضور آوارگان سوری و دیگران را بر دوش کشیده اند. حضور پناهندگان در اردن، یکی از دلایل بحران اقتصادی اخیر این کشور می‌باشد.

?اگرچه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرده است که ۹۰ درصد از آوارگان سوری که در لبنان، ترکیه و اردن حضور دارند می‌خواهند به کشورشان بازگردند اما در میان این سه کشور، وجه سیاسی آوارگان سوری مستقر در ترکیه به دلیل سیاست‌های اردوغان بیشتر است. او در پی بهره‌برداری حداکثری از این مساله در بحران سوریه است. بهانه اردوغان برای اشغال بخشی از مناطق شمالی سوریه، اسکان آوارگان است اگرچه دلیل واقعی آن چیز دیگری بود. در هر صورت، مساله آوارگان یکی از وجوه مهم بحران سوریه است که تا پایان این بحران، به صورت ریشه‌ای حل نخواهد شد.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه