«صدر» در میانه

آرایش سیاسی گروه‌ها پس از انتخابات پارلمانی و ائتلاف فتح و سائرون نشان داد که آن‌چه کمتر کسی تصور می‌کرد، به وقوع پیوسته و شگفتی‌ساز شد. لذا اگرچه تا کنون صدر در میانه بوده و چهار گروه به صورت مجزا با او ائتلاف کرده‌اند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این ائتلاف بتواند در نهایت، یک گزینه‌ی مورد اجماع را برای نخست‌وزیری تعیین کند.

«صدر» در میانه

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?بر اساس آن‌چه رسانه‌های عراقی منتشر کرده‌اند، العبادی رهبر لیست النصر هم حالا با صدر رهبر لیست سائرون ائتلاف کرده است. با این حساب، السائرون (54 کرسی) ، الفتح (47 کرسی)، النصر (42)، الوطنیه (21 کرسی) و حکمت (19 کرسی) اکنون با یک‌دیگر و با محوریت مقتدی صدر ائتلاف کرده‌اند؛ این یعنی بیش از نیمی از پارلمان. سخنگوی جریان صدر هم با اشاره به ائتلاف العبادی و صدر، گفته است که بزودی خبر تشکیل ائتلاف بزرگ‌تر جهت تعیین نخست‌وزیر را رسانه‌ای خواهد کرد.

?تا این‌جا کار، بازنده میدان سیاسی عراق نوری المالکی و دولت قانون خواهد بود. بعد از ائتلاف العبادی و صدر، یکی منبع در دولت قانون به الغدپرس گفته است که این ائتلاف، مرده به دنیا آمده است! مشخص است که نوری المالکی و یارانش از این‌که العبادی به‌عنوان هم‌حزبی آن‌ها در حزب الدعوه با صدر ائتلاف کرده، رضایت ندارند.

?آرایش سیاسی گروه‌ها پس از انتخابات پارلمانی و ائتلاف فتح و سائرون نشان داد که آن‌چه کمتر کسی تصور می‌کرد، به وقوع پیوسته و شگفتی‌ساز شد. لذا اگرچه تا کنون صدر در میانه بوده و چهار گروه به صورت مجزا با او ائتلاف کرده‌اند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این ائتلاف بتواند در نهایت، یک گزینه‌ی مورد اجماع را برای نخست‌وزیری تعیین کند.

?با این وجود صدر خواهد کوشید تا محوریت خود را حفظ کند، حتی به قیمت کوتاه آمدن از گزینه اصلی خود برای نخست‌وزیری. دستاورد سیاسی او در انتخابات، فرصتی گرانبها در اختیارش نهاده تا هم بتواند هم‌چون یک زعیم سیاسی، چتر خود را برای دیگران باز کند و هم بر دولت آینده، اثرگذار باشد. این چترگستری، خود برای او موضوعیت دارد. البته که دیگران هم با هوشمندی، ولو به صورت ظاهری این چتر را خواهند پذیرفت تا از این پیچ عبور کنند. پس از پیچ اما، احتمالا مناسبات تغییر خواهد کرد.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه