دستور ترامپ به پنتاگون جهت ایجاد نیروی فضایی

هفته‌ی پیش، دونالد ترامپ به وزارت دفاع ایالات‌متحده دستور داد «نیروی فضایی» را به‌عنوان شاخه‌ی ششم نیروهای مسلح این کشور ایجاد کند. وی در سخنرانی‌ای که در میان اعضای شورای ملی فضا ایراد کرد، گفت که حضور ایالات‌متحده در فضا کافی نیست، این کشور باید بر فضا «تسلط» داشته باشد.

دستور ترامپ به پنتاگون جهت ایجاد نیروی فضایی

? هفته‌ی پیش، دونالد ترامپ به وزارت دفاع ایالات‌متحده دستور داد «نیروی فضایی» را به‌عنوان شاخه‌ی ششم نیروهای مسلح این کشور ایجاد کند.

وی در سخنرانی‌ای که در میان اعضای شورای ملی فضا ایراد کرد، گفت که حضور ایالات‌متحده در فضا کافی نیست، این کشور باید بر فضا «تسلط» داشته باشد.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

? تحلیل و ارزیابی

1- ایجاد نیروی نظامی فضایی، از اواخر دهه‌ی 1960 و آغاز عصر فضا، در ایالات‌متحده وجود داشته است. از زمان آیزنهاور، این بحث تقریباً در دوران تمام روسای جمهور آن کشور وجود داشته، بااین‌حال به نتیجه نرسیده است.

2- به نظر نمی‌رسد اجرایی کردن چنین لفاظی‌هایی، برای رئیس‌جمهور ایالات‌متحده کار چندان ساده‌ای باشد. دولت آمریکا برای اجرایی کردن چنین تصمیمی، باید از سد کنگره عبور کند. این ایده در بدو طرح، با انتقادات بسیاری مواجه شده است. پیش‌ازاین نیز، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، با تشکیل چنین نیرویی مخالفت کرده بود.

3- علاوه بر این، اجرایی کردن این ایده، با اصل غیرنظامی بودن فضای ماورای جو سازگار نیست.

4- همچنین، هرگونه سلطه‌طلبی و تلاش ایالات‌متحده جهت نظامی کردن فضای ماورای جو، واکنش دیگر قدرت‌ها (ازجمله روسیه و چین) را در پی دارد که در صورت عدم کنترل، می‌تواند منجر به ایجاد مسابقه‌ی تسلیحاتی در آن حوزه شود.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه