سفر دستیار وزیر خارجه‌ی آمریکا به شرق آسیا جهت اجماع‌سازی علیه ایران

هفته‌ی گذشته، کریستوفر فورد، دستیار مایک پمپئو در حوزه‌ی «امنیت جهانی و منع اشاعه‌ی هسته‌ای»، به‌منظور ایجاد اجماع علیه ایران و کسب همراهی کشورها در بازاعمال تحریم‌ها علیه ایران، به ژاپن و کره‌ی جنوبی سفر کرده است. مطابق برنامه‌ی زمانی اعلام‌شده‌ی وزارت خزانه‌داری، تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران، از آبان ماه سال جاری مجدداً اعمال خواهد شد.

سفر دستیار وزیر خارجه‌ی آمریکا به شرق آسیا جهت اجماع‌سازی علیه ایران

? هفته‌ی گذشته، کریستوفر فورد، دستیار مایک پمپئو در حوزه‌ی «امنیت جهانی و منع اشاعه‌ی هسته‌ای»، به‌منظور ایجاد اجماع علیه ایران و کسب همراهی کشورها در بازاعمال تحریم‌ها علیه ایران، به ژاپن و کره‌ی جنوبی سفر کرده است.

مطابق برنامه‌ی زمانی اعلام‌شده‌ی وزارت خزانه‌داری، تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران، از آبان ماه سال جاری مجدداً اعمال خواهد شد.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

? تحلیل و ارزیابی

1- به‌صورت کلی، تحریم‌های بازاعمالی آمریکا علیه ایران را در دو حوزه می‌توان دسته‌بندی کرد: تحریم‌های تجاری و تحریم‌های مالی و بانکی.

2- در حوزه‌ی تحریم‌های مالی و بانکی، به علت سلطه‌ی آمریکا و غرب بر سیستم‌های بانکی و مالی جهانی، بازاعمال تحریم‌ها با دشواری کمتری صورت می‌گیرد.

3- بااین‌وجود، ایالات‌متحده جهت بازاعمال تحریم‌های تجاری نیازمند تلاش بیشتری جهت همراه‌سازی دیگر کشورها با خود است. در این راستا، یکی از اصلی‌ترین اهداف تحریمی آمریکا، فروش نفت ایران است. نباید فراموش کرد که ژاپن و کره‌ی جنوبی از خریداران عمده‌ی نفت ایران هستند و همراهی آن‌ها با تحریم‌های آمریکا، فروش نفت ایران را به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد داد.

4- به نظر می‌رسد دولت ترامپ –که به‌اندازه‌ی دولت پیشین آمریکا توانایی ایجاد اجماع بین‌المللی را ندارد- تلاش خود را بر کشورهایی متمرکز کرده است که اقناع آن‌ها جهت همراهی با تحریم‌های ایران، با سختی کمتری روبروست. در این راستا، هند و کشورهای اروپای شرقی نیز به‌احتمال‌زیاد در فهرست سفرهای مقامات آمریکایی خواهند بود.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه