اهداف سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر ژاپن به ایران

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، طی روزهای آینده به ایران سفر خواهد کرد. سفر به ایران، بخشی از برنامه‌ی سفر وی به غرب آسیا و اروپاست که از پیش برنامه‌ریزی شده است.

اهداف سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر ژاپن به ایران

? شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، طی روزهای آینده به ایران سفر خواهد کرد. سفر به ایران، بخشی از برنامه‌ی سفر وی به غرب آسیا و اروپاست که از پیش برنامه‌ریزی شده است.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

? تحلیل و ارزیابی

1- ژاپن یکی از خریداران عمده‌ی نفت ایران است. هرچند پس از توافق هسته‌ای، آن کشور واردات نفت خود را از ایران افزایش داد، این میزان در حال حاضر به میزان زیادی کاهش یافته است.

2- از سوی دیگر، ژاپن یکی از متحدان اصلی ایالات‌متحده در منطقه‌ی شرق آسیا به شمار می‌رود. در دوران تحریم‌ها نیز، هرچند این کشور واردات نفت خود را از ایران به صفر نرساند، بااین‌حال همکاری قابل‌توجهی با آمریکا در تحریم‌ها نشان داد.

3- یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های سفر آبه به تهران را برجام و ماندن یا نماندن ایران در آن شکل می‌دهد. ژاپن به‌شدت از سوی ایالات‌متحده جهت توقف خرید نفت از ایران تحت‌فشار است.

4- احتمال اینکه ژاپن خرید نفت خود را از ایران به صفر برساند زیاد است؛ بااین‌حال، ممکن است ایالات‌متحده در ازای دریافت امتیازاتی، خرید نفت ژاپن را به میزان مشخصی از مجازات تحریم‌ها معاف کند.

5- با توجه به آنکه توقف خرید نفت ژاپن از ایران می‌تواند تأثیری جدی بر روابط دوجانبه‌ی ایران و ژاپن داشته باشد، ممکن است سفر نخست‌وزیر آن کشور، آن هم کمی پیش از توقف خرید نفت از ایران، جهت کنترل تبعات چنین تصمیمی انجام شده باشد.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه