نبود معیار مانع تشکیل دولت در لبنان

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود درباره آخرین تحولات لبنان و منطقه در 29 ژوئن به موضوع تاخیر در تشکیل دولت پرداختند و علت آن را نبود معیار واحد و مشخص برای شکل‌گیری کابینه معرفی کردند و معیار نهایی را احترام به نتیجه‌ی انتخابات معرفی کردند.

نبود معیار مانع تشکیل دولت در لبنان

?#تحلیل_کوتاه
??#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود درباره آخرین تحولات لبنان و منطقه در 29 ژوئن به موضوع تاخیر در تشکیل دولت پرداختند و علت آن را نبود معیار واحد و مشخص برای شکل‌گیری کابینه معرفی کردند و معیار نهایی را احترام به نتیجه‌ی انتخابات معرفی کردند.

تحلیل

?پس از آنکه سعد حریری به عنوان نخست وزیرِ مکلف در لبنان مامور شد تا زمینه‌های لازم را برای تشکیل دولت فراهم کند، زمزمه‌های لابی‌های مختلف داخلی و خارجی با او آغاز شد. سفر جنجال برانگیز او به عربستان با شروع رایزنی‌های داخلی برای تشکیل دولت، گروه‌هایی را نسبت به تاثیر عربستان در تصمیم‌گیری‌های حریری حساس کرد. از سوی دیگر گروه‌های محافظه‌کار در لبنان تحرکات انتخاباتی حزب‌الله را به ایران نسبت دادند،تا نهایتا نزاع سعودی ایرانی در انتخابات لبنان در اذهان نهادینه شد و پایگاه النشرة عدم همکاری‌های میشل عون برای تسریع تشکیل کابینه را جلوگیری از درگیری سعودی-ایرانی برای تشکیل کابینه عنوان کرد.

?علاوه بر این، زیاده‌خواهی‌های گروه‌های داخلی برای کسب سهم بیشتر در کابینه و پایبند نبودن به اصول دولت وحدت ملی، درگیری‌ها را بین گروه‌ها افزایش داد و مانع تشکیل دولت تا کنون شده است.

✔️به نظر می‌رسد بهترین راه حل برای برون رفت از چنین وضعیتی، نه تمکین به قدرت‌های خارجی و نه درگیری‌های داخلی است بلکه احترام به نتیجه‌ی انتخابات و سهم گروه‌ها در آن بهترین راه حل مشکل است.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه