پیروزی انصارالله تهدیدی برای “اسرائیل”؛ اهمیت دریای سرخ برای رژیم صهیونیستی چیست؟

توجه نهادهای سیاسی و امنیتی تل آویو به دریای سرخ دلایل متعددی دارد، زیرا اسرائیل موجودیتی است که در ساحل دریای سرخ قرار دارد و کشتی های نظامی و غیر نظامی آن در این دریا رفت و آمد می‌کنند.

 تمرکز خاص رژیم صهیونیستی بر دریای سرخ و اینکه پیروزی های جنبش انصار الله را خطری برای خود اعلام کرده است این سوال را مطرح می کند که اهمیت دریای سرخ برای این رژیم  چیست؟

دریای سرخ بین شبه‌جزیره عربستان و شمال شرقی قارهٔ آفریقا قرار دارد. همسایگان این دریا کشورهای عربستان سعودی،یمن، جیبوتی، اتیوپی، سودان، مصر ، اردن و نیز رژیم صهیونیستی است. این دریا حد فاصل میان دو قاره آسیا و آفریقا است. دریای سرخ از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه و از طریق باب‌المندب (تنگه مندب) با خلیج عدن واقیانوس هند ارتباط دارد. 

دریای سرخ سند دخالت بی چون و چرای اسرائیل در یمن

جایگاهی که دریای سرخ در راهبرد امنیت ملی اسرائیل به خود اختصاص داده است، کافی است تا به عنوان یک عامل روشن و مستقیم نقش و دخالت حتمی اسرائیل در جنگ عربستان و آمریکا علیه یمن را به اثبات برساند.

حتی برای مطمئن شدن از اینکه نقش اسرائیل در این خصوص بسیار فراتر از چیزی است که رسانه های اعلام می کنند و بخشی از آن شامل تلاش برای از بین بردن عوامل اصلی جنگ است، نیازی به اطلاعات خاص و مشخصی ندارد.

در این میان باید در نظر داشت که توجه نهادهای سیاسی و امنیتی تل آویو به دریای سرخ دلایل متعددی دارد، زیرا اسرائیل موجودیتی است که در ساحل دریای سرخ قرار دارد و کشتی های نظامی و غیر نظامی آن در این دریا رفت و آمد دارند و طرف های درگیر در این منطقه نیز به دو گروه تقسیم می شوند که یک گروه دوست و گروه دیگر دشمن اسرائیل هستند.

علاوه بر این دریای سرخ گذرگاهی برای رسیدن به سواحل ایران است و در مقابل برای تهران نیز یک گذرگاه آبی به سمت منطقه به شمار می آید.

نگرانی شدید رژیم صهیونیستی از پیروزی های انصارالله

آنچه اخیرا موجب شدت گرفتن نگرانی اسرائیل شد، اینکه انصار الله با رویکردهای عقیدتی و راهبردی خود در قبال قضیه فلسطین به یک حقیقت ثابت در حال و آینده یمن تبدیل شده است و دیگر هیچ قدرت منطقه ای و یا بین المللی امکان پرش از این گروه و یا نادیده گرفتن آن را ندارد، حال آنکه توانمندی های موشکی متنوع انصارالله در حال قوت گرفتن است تا جایی که دریانوردی اسرائیل در این دریا را به عنوان راه ارتباطی این رژیم با اقیانوس هند را در معرض تهدید قرار می دهد.

تهدیدها و فرصت های دریای سرخ برای رژیم صهیونیستی

روشن است که بعد از شکست جنگ سعودی- آمریکایی علیه یمن در سطوح مختلف از جمله در سطح مردمی به اضافه قدرت شگفت انگیز مقاومت رزمندگان کمیته های مردمی و ارتش یمن و روشن شدن چشم انداز این جنگ از این نظر که امکان امید بستن به یکسره کردن آن وجود ندارد، موجب شد اسرائیل از منظر تهدیدها و فرصت های دریای سرخ، بیش از پیش به این منطقه و آینده آن توجه داشته باشد.

در این شرایط “موسسه مطالعات امنیت ملی” اسرائیل در تل آویو تمرکز بر منطقه دریای سرخ و افزایش اطلاعات مربوط به آن را خواستار شده و اعلام کرد باید چگونگی سرمایه گذاری منابع نظامی و سیاسی در این منطقه را مورد بررسی قرار داد تا بتوان از تهدیدهای احتمالی از سوی “ایران و نمایندگانش” یا همان انصار الله جلوگیری کرد.

ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه ایران

این موسسه همچنین در گزارشی که “یوال گنجسنکی” و “عودید عیران” تهیه کرده اند، اعلام کرد، از نظر اسرائیل خطر احتمالی و بسیار نگران کننده از سوی ایران است که در دهه اخیر حضور ناوهای آن در منطقه خلیج عدن افزایش یافته است و همچنان با کمک هرچه بیشتر به “حوثی ها” در تلاش برای حضور در دریای سرخ است و کشتی های آن پرچم این کشور را در دریای مدیترانه نیز به اهتزاز در آوردند.

در پرتو گزارش این مرکز دیگر تهدید انصار الله علیه امنیت ملی “اسرائیل” فقط در چارچوب ابراز نگرانی و یا ارزیابی تئوریک جا ندارد بلکه به یک واقعیت تبدیل شده است به ویژه پس از اینکه تجاوز عربستان و آمریکا به یمن با شکست روبه رو شده است.

همچنین این مرکز در گزارش خود اعلام کرده است، پس از حمله نظامی به یمن دریانوردی آزاد اسرائیل در دریای سرخ در معرض تهدید جدیدی قرار گرفته است و “حوثی ها” تحت حمایت ایران مناطق ساحلی یمن را مین گذاری کرده و از قایق های منفجره و موشک های زمین به دریا برای حمله به ناوگروه  عربستان و آمریکا استفاده کردند.

بر اساس این واقعیت که مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی ارائه کرده است، گنجسنکی و عیران یادآور شده اند، منافع اسرائیل ایجاب می کند که ائتلاف عربی در یمن دست برتر باشد زیرا حضور نیروهای سپاه قدس ایران و حزب الله در یمن منافع “اسرائیل” را در معرض خطر قرار می دهد و چه بسا به دریانوری آن در دریای سرخ زیان برساند.

نگرانی رژیم صهیونیستی از حمایت انصار الله از مقاومت

همچنین این مرکز مطالعاتی به نقش احتمالی یمن در حمایت از مقاومت و قضیه فلسطین اشاره کرده و مدعی شد، “یمن به جای سودان به مرکز ترانزیت قاچاق به حماس و جهاد اسلامی در غزه تبدیل شده است”.

این گزارش فاش کرده است که با توجه به حضور نظامی “اسرائیل” در اریتره، “حوثی ها” تهدید کرده بودند تاسیسات آن در این کشور آفریقایی هدف قرار خواهند داد.

نکته دیگر اینکه در این گزار ش به جای منابع اسرائیلی به منابع بیگانه استناد کرده است و این شیوه ای است که تحلیلگران اسرائیلی و کارشناسان این رژیم به آن متوسل می شوند تا نظارت نظامی که بر اساس آن پرده برداشتن از این واقعیت ها با استناد به منابع اسرائیلی ممنوع است، دور بزنند.

این مرکز در گزارش خود بر لزوم اینکه شاخ آفریقا و دریای سرخ جزء گفتگوی راهبردی بین اسرائیل و آمریکا باشد، تاکید کرده است زیرا آمریکا می تواند به روابط  اسرائیل و کشورهای منطقه کمک کند و با توجه به تحولات یمن تاکید کرده است که اسرائیل باید منافع خود در دریای سرخ را تعریف و مشخص کند که آیا سیاست های کنونی به نفع این منافع است یا خیر.

مرکز مطالعات امنیت ملی “اسرائیل” همچنین به نقل از منابع بیگانه از همکاری نه چندان اندک اسرائیل با برخی طرف های دریای سرخ و دست داشتن آنان در تضاد منافع بین خود و کشورهای مشرف به این دریا خبر داده و می افزاید: به این ترتیب زمینه مناسبی برای همکاری رسمی و غیر رسمی در سطح امنیتی، اقتصادی و سیاسی با “اسرائیل” فراهم شده است.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: تسنیم

ارسال دیدگاه