انتخابات عراق و یک اتهام پایان‌ناپذیر

امکان تقلب در انتخابات پارلمانی عراق، پیش از برگزاری آن نیز از سوی برخی افراد و جریان‌ها طرح شده بود. به عنوان مثال، ایاد علاوی در خصوص امکان تقلب در انتخابات هشدار داده و یکی از نمایندگان عراق هم اصرار برخی برای شمارش دستی آراء را در راستای زمینه‌سازی تقلب تلقی کرده بود.

انتخابات عراق و یک اتهام پایان‌ناپذیر

?#تحلیل_کوتاه
??#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?امکان تقلب در انتخابات پارلمانی عراق، پیش از برگزاری آن نیز از سوی برخی افراد و جریان‌ها طرح شده بود. به عنوان مثال، ایاد علاوی در خصوص امکان تقلب در انتخابات هشدار داده و یکی از نمایندگان عراق هم اصرار برخی برای شمارش دستی آراء را در راستای زمینه‌سازی تقلب تلقی کرده بود.

?وقتی انتخابات برگزار شد و نتایج آن مطلوب برخی جریان‌های سیاسی نبود، دوباره بحث تقلب در انتخابات مطرح شد. به خصوص این‌که وقتی برخی گروه‌ها، پیروزی جریان صدر و حشد الشعبی را مشاهده کردند که به هیچ‌وجه مطلوب‌شان نبود، دوباره بر طبل تقلب کوبیدند.

?به دلیل شکایت‌های صورت‌گرفته، کمیساریای عالی انتخابات در هفت استان‌ دهوک، اربیل، سلیمانیه، کرکوک، صلاح‌الدین، الانبار و نینوا تصمیم به بازشماری دستی آراء گرفته است تا عملا به شکایت‌ها رسیدگی کرده و بهانه را از بهانه‌جویان بگیرد.

?تا این‌جای کار، حتی بازشماری هم نتوانسته اتهام تقلب در انتخابات را از فضای سیاسی عراق خارج سازد. برخی از گروه‌ها که آراء قابل توجهی کسب کرده‌اند، اکنون از نگرانی‌شان در خصوص تقلب در حین بازشماری آراء سخن می‌گویند! لذا هرگونه تغییر در نتایج انتخابات پارلمانی، از نظر اینان، ناشی از نوعی تقلب در بازشماری است. از آن سو، دیگر بازیگران کم اقبال در انتخابات هم عدم تغییر را نشانه تقلب می‌دانند!

✔️واقعیت این است که وقتی اتهام تقلب در یک انتخابات طرح شد، قطعیت نتایج زیر سوال می‌رود و حتی بازشماری هم نمی‌تواند به صورت ذهنی و سیاسی، این اتهام را از میان برد و عمدتا، تنها بازیگران اتهام‌زننده تغییر خواهند کرد. نخبگان عراق باید فکری اساسی برای مواجهه با این اتهام داشته باشند.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه