فشارهای آمریکا به اروپا و ابهام در سرنوشت ناتو

هفته‌ی پیش، دونالد تاسک (رئیس شوری اروپا) اعلام کرد درصورتی‌که فشارهای ترامپ بر کشورهای اروپایی تداوم یابد، احتمال فروپاشی ناتو نیز وجود دارد. کشورهای اروپایی به مدت یک سال و نیم گذشته، از سوی ایالات‌متحده جهت افزایش تعهدات خود در آن سازمان، تحت‌فشار مضاعف قرار دارند.

فشارهای آمریکا به اروپا و ابهام در سرنوشت ناتو

? هفته‌ی پیش، دونالد تاسک (رئیس شوری اروپا) اعلام کرد درصورتی‌که فشارهای ترامپ بر کشورهای اروپایی تداوم یابد، احتمال فروپاشی ناتو نیز وجود دارد.

کشورهای اروپایی به مدت یک سال و نیم گذشته، از سوی ایالات‌متحده جهت افزایش تعهدات خود در آن سازمان، تحت‌فشار مضاعف قرار دارند.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

? تحلیل و ارزیابی

1- سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال 1949، به‌عنوان بازوی نظامی بلوک غرب ایجاد شد و با پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی، با بازتعریف ماهیت و وظایف خود، به حیات خویش ادامه داد.

2- بااین‌حال، مسائلی در این سازمان همچنان حل‌نشده باقی مانده است. یکی از مهم‌ترین این مسائل، سهم کشورهای اروپایی از بودجه‌ی ناتو است که در دولت کنونی ایالات‌متحده، بسیار برجسته شده است.

3- از دیگر موارد اختلافی میان آمریکا و اروپا، تعریف مأموریت‌ها ناتو در حوزه‌های مختلف است. درحالی‌که ایالات‌متحده ناتو را ابزاری جهت اعمال‌نفوذ و حضور نظامی خود در بسیاری از مناطق جهان می‌بیند، به نظر می‌رسد اروپا تمایل دارد مأموریت‌های ناتو بیشتر در حوزه‌های دفاعی تعریف شده و این سازمان در خارج از اروپا مورد استفاده قرار نگیرد.

4- گرچه اروپا در حوزه‌های تجاری و اقتصادی تا حد زیادی مستقل از ایالات‌متحده عمل می‌کند، بااین‌حال، در حوزه‌های امنیتی، همچنان بر مدار نوعی وابستگی به آن کشور قرار دارد.

5- بااین‌حال، رویکردهای رئیس‌جمهور تاجرمسلک ایالات‌متحده، فشار به اعضای ناتو برای افزایش سهم خود در بودجه‌ی آن سازمان و برخی اختلافات دیگر، آینده‌ی آن را با چالش‌ها و ابهاماتی مواجه ساخته است.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه