دشواری های حل اعتراضات عراق

تظاهرات مردم عراق به دلیل پایین بودن سطح خدمت رسانی دولت در زمینه برق‌ و آب‌رسانی و نیز بیکاری گسترده، در استان‌های بصره و نجف به مدت شش روز ادامه داشته است. سطح این اعتراضات تا حدی بوده که به فرودگاه نجف و دفاتر احزاب سیاسی و استانداری نیز کشیده شده‌است.

دشواریهای حل اعتراضات عراق

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☑️ تظاهرات مردم عراق به دلیل پایین بودن سطح خدمت رسانی دولت در زمینه برق‌ و آب‌رسانی و نیز بیکاری گسترده، در استان‌های بصره و نجف به مدت شش روز ادامه داشته است. سطح این اعتراضات تا حدی بوده که به فرودگاه نجف و دفاتر احزاب سیاسی و استانداری نیز کشیده شده‌است.

?تحلیل

1- عراق در حال حاضر به علت پایان دوره نمایندگی پارلمان قبلی و عدم تشکیل پارلمان جدید فاقد قوه‌ی قانونگذاری است و این به معنای عدم بررسی موضوع و اهداف و زمینه‌های ایجاد اعتراضات به صورت ریشه‌ای است که در صورت فروکش کردن امکان اشتعال مجدد آن را فراهم می‌کند. خلاء قدرت تقنینی و نبود نمایندگان مردم در فرایند بهبود اوضاع، حل بحران را دشوار خواهد کرد.

2- سفر وزیر نیروی عراق به ایران برای صادرات برق به عراق نتیجه‌ای در بر نداشت و ایران به دلیل کمبود برق در داخل قادر به صادرات برق به عراق نیست. دولت عراق ناگزیر باید برای حل مشکل برق و آب از دیگر همسایگانش کمک بگیرد و یا در داخل به سرعت شرایط بهبود اوضاع را فراهم کند.

3- عراق دوره‌ی بازشماری بخشی از آرای انتخاباتِ متهم به تقلب را می‌گذراند. مشارکت کم مردم در انتخابات و نارضایتی مردم اعم از شیعه و سنی و کُرد از دولتمردان عراقی، مجددا کشور را دچار آشوب کرده است. اگر دولت عراق قادر به حل مسئله در کوتاه مدت نباشد، امکان شیوع اعتراضها به مناطق سُنی و فعال شدن هسته‌های داعش و گروه‌های آشوبگر نیز افزایش خواهد یافت و این به معنای ایجاد مجدد ناامنی در عراق و مشکلات ناشی از آن خواهد بود.

☘کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی☘اندیشکده راهبردی تبیین☘

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه