بازاعمال تحریم‌ها علیه ایران؛ موانع و تلاش‌های ایالات‌متحده

مطابق اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده، پس از خروج آمریکا از برجام، تحریم‌های یکجانبه علیه ایران در دو مرحله‌ی زمانی 13 مرداد و 13 آبان، بازاعمال خواهند شد.

بازاعمال تحریم‌ها علیه ایران؛ موانع و تلاش‌های ایالات‌متحده

? مطابق اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده، پس از خروج آمریکا از برجام، تحریم‌های یکجانبه علیه ایران در دو مرحله‌ی زمانی 13 مرداد و 13 آبان، بازاعمال خواهند شد.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

? تحلیل و ارزیابی

?اعمال مجدد تحریم‌های آن کشور علیه ایران، کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد و با چالش‌ها و موانعی همراه است. این تحریم‌ها از دو بعد سیاسی-حقوقی و اجرایی قابل‌بررسی است:

?موانع سیاسی-حقوقی:

1- عدم همراهی دیگر بازیگران: خروج یکجانبه‌ی آمریکا از برجام در عین پایبندی کامل ایران به آن، تا حد زیادی مشروعیت تحریم‌های یکجانبه‌ی آن کشور را از بین می‌برد و همراهی دیگر بازیگران را با آن، دشوار می‌سازد.

2- عدم زیرساخت حقوقی بین‌المللی: گرچه تحریم‌های یکجانبه‌ی آمریکا با شدت بیشتری نسبت به قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران وضع و اعمال‌شده‌اند، بااین‌حال، قطعنامه‌ها زیرساخت و مشروعیت حقوقی لازم را جهت اعمال تحریم‌های یکجانبه فراهم می‌کرد.

? موانع اجرایی:

1- زمان ناکافی: دولت ترامپ قصد دارد طی شش ماه، کاری را انجام دهد که دولت پیشین ایالات‌متحده طی مدت هشت سال انجام داده بود.

2- عدم اقناع و جنگ رسانه‌ای کافی: نباید فراموش کرد که بخش مهمی از راهبرد تحریمی ایالات‌متحده علیه ایران، جنگ رسانه‌ای و ایران‌هراسی بوده است. امری که با توجه به سیاست‌های دولت کنونی آمریکا، کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد.

⭕️ تلاش‌ها جهت رفع موانع:

1- تلاش‌های دیپلماتیک: نظیر رایزنی با عربستان جهت افزایش تولید نفت و درخواست از آلمان جهت عدم پرداخت مطالبات ایران

2- تهدید: وزارت خزانه‌داری با انتشار اسنادی، کشورها و بنگاه‌هایی را که قصد تجارت با ایران داشته باشند، به مجازات تهدید کرده است.

3- اقدامات رسانه‌ای: تلاش برای ایران هراسی و اتهاماتی که با همراهی رژیم صهیونیستی طی دو ماه گذشته به ایران نسبت داده شده است، بخشی از این سیاست است.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه