دیدار پوتین و ترامپ؛ مهم، اما نه نقطه‌ی عطف

طی هفته‌ی گذشته، روسای جمهور روسیه و ایالات‌متحده در هلسینکی با یکدیگر دیدار و درباره‌ی مسائل دوجانبه و بین‌المللی به گفتگو پرداختند. این دیدار که از سوی بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی پوشش داده شد، با عکس‌العمل‌ها و تحلیل‌های گوناگون و بعضاً متناقضی همراه بود.

دیدار پوتین و ترامپ؛ مهم، اما نه نقطه‌ی عطف
طی هفته‌ی گذشته، روسای جمهور روسیه و ایالات‌متحده در هلسینکی با یکدیگر دیدار و درباره‌ی مسائل دوجانبه و بین‌المللی به گفتگو پرداختند.
این دیدار که از سوی بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی پوشش داده شد، با عکس‌العمل‌ها و تحلیل‌های گوناگون و بعضاً متناقضی همراه بود.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

تحلیل و ارزیابی

روابط روسیه و ایالات‌متحده که پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی تا حدی بهبود یافت، به این اندازه آشفته و پرتنش نبوده است.
گرچه طرفین در حوزه‌های بسیاری دارای اختلاف هستند، بااین‌حال، مهم‌ترینِ این اختلافات را اتهام دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا شکل می‌دهد.
باآنکه ترامپ تا پیش از آغاز ریاست جمهوری، خواستار روابط بهتری با روسیه بود، بااین‌حال، برخی عوامل ساختاری و ژئوپلیتیک، باعث شد روند افزایش تنش دو کشور بهبود نیابد. انتقادات شدیدی که در پی دیدار اخیر علیه ترامپ در جریان است، نمونه‌ای از موانع ساختاری بهبود روابط دو کشور است.
با توجه به عوامل پیش‌گفته، نباید در تحلیل دیدار ترامپ و پوتین هیجان‌زده عمل کرد. این دیدار گرچه می‌تواند به آغاز روندهایی برای کنترل و مدیریت تنش منجر شود، نمی‌تواند (حداقل در کوتاه‌مدت) به کاهش تنش میان دو کشور بینجامد. سطح و حوزه‌ی اختلافات میان روسیه و آمریکا به‌گونه‌ای نیست که بتوان در کوتاه‌مدت و بدون تغییر در مناسبات قدرت جهانی، آن‌ها را حل نمود.

 

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

@Tabyincenter

 

ارسال دیدگاه