عدم توقف اقتصاد کشور به بسته‌ی اروپایی

مقام معظم رهبری در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه فرمودند: «مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند بلکه باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد.»

عدم توقف اقتصاد کشور به بسته‌ی اروپایی

? مقام معظم رهبری در دیدار سفیران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه فرمودند: «مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند بلکه باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد.»

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

? تحلیل و ارزیابی

?پس از خروج آمریکا از برجام، مقام‌های دولتی اعلام کردند درصورتی‌که اروپا منافع ایران را در برجام تأمین کند، این توافقنامه می‌تواند تداوم یابد. پس‌ازآن، مقام معظم رهبری برخی شروط تضمین عملی اروپا را برشمردند. ایشان در بیانات اخیر خود، دو نکته ی مهم را به وزارت امور خارجه و مجموعه‌ی دولت گوشزد کردند:

❗️مذاکره با اروپایی‌ها قطع نشود

1- نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشت، این است که مذاکره با اروپا تنها جهت کسب تضمین منافع ایران از برجام است و هیچ ارتباطی با دیگر مسائل و مشکلات کشور ندارد.

2- نتیجه‌ای که می‌توان برای ادامه‌ی مذاکره با اروپا متصور بود، خنثی کردن حداکثری تلاش‌های آمریکا جهت تشدید فضای ایران‌هراسی و همچنین جلوگیری از اجماع علیه ایران در مقابله با اهرم‌های قدرت و منافع ملی این کشور است.

❗️نباید معطل بسته‌ی اروپایی ماند

3- بااین‌حال، باید در نظر داشت که هیچ تضمینی وجود ندارد که اروپا توان (و حتی اراده‌ی) تأمین منافع ایران را داشته باشد. حتی با فرض اینکه کشورهای اروپایی از توان و اراده‌ی کافی برخوردار باشند نیز، تجربه نشان داده است که راه‌حل معضلات اقتصادی کشور، در بیرون از مرزهای آن نیست. چه اینکه خود برجام –حتی با حضور آمریکا- نیز نتوانست معضلات اقتصادی کشور را حل نماید.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه