قرار موقت دادگاه لاهه جهت توقف هرگونه اقدام تحریمی در قبال ایران

طبق اعلام رئیس مرکز حقوقی بین‌المللی نهاد ریاست جمهوری، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری طی نامه‌ای به وزیر امور خارجه‌ی ایالات‌متحده، از آن کشور خواسته است طوری رفتار کند که آثار تصمیمات آتی دیوان در مورد درخواست‌های ایران را خدشه‌دار نکند.

♦️قرار موقت دادگاه لاهه جهت توقف هرگونه اقدام تحریمی در قبال ایران

📝 طبق اعلام رئیس مرکز حقوقی بین‌المللی نهاد ریاست جمهوری، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری طی نامه‌ای به وزیر امور خارجه‌ی ایالات‌متحده، از آن کشور خواسته است طوری رفتار کند که آثار تصمیمات آتی دیوان در مورد درخواست‌های ایران را خدشه‌دار نکند.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- شکایت ایران از ایالات‌متحده، به دلیل تصمیم آن کشور جهت بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه و با استناد به عهدنامه‌ی مودت میان دو کشور، از سوی ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه شده است.

2- مطابق رویه، دیوان از آمریکا خواسته است تا زمان رسیدگی به پرونده (اوت سال جاری میلادی)، از انجام هر اقدامی که تصمیمات آینده‌ی دیوان را خدشه‌دار کند، خودداری ورزد.

3- قرار موقت دیوان به این معنی است که آمریکا نباید تحریم‌هایی را که طی بازه‌ی 90 روزه و در تاریخ 15 مردادماه بازاعمال می‌شوند، اعمال نماید. بااین‌حال بعید به نظر می‌رسد نامه‌ی مذکور اهمیتی برای ایالات‌متحده داشته باشد.

4- باید توجه داشت که شورای امنیت سازمان ملل، اصلی‌ترین ضامن اجرای آرای دیوان است. لذا، با توجه به امکان وتوی آمریکا در آن نهاد، حتی درصورتی‌که دیوان به نفع ایران صادر شود، بعید است از ضمانت اجرای لازم برخوردار گردد.

5- بااین‌حال، رأی دیوان –درصورتی‌که در محکومیت آمریکا صادر شود- می‌تواند کارکردی رسانه‌ای داشته باشد و فرآیند ایران هراسی و اجماع سازی را کمی کند نماید که آن‌هم با توجه به زمان‌بر بودن روند دادرسی در دیوان، چندان منفعت ملموسی برای ایران ندارد.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه