توقف صادرات نفت عربستان از باب المندب و چند نکته

عربستان سعودی اعلام کرده است به دلیل ناامنی در انتقال نفت از تنگه باب المندب، تا اطلاع ثانوی، نفتی از این تنگه صادر نخواهد کرد. علت چنین تصمیمی، آن چیزی است که عربستان، حمله انصارالله به دو نفتکشش می‌نامد. در این خصوص ذکر چند نکته لازم است؛

🔹توقف صادرات نفت عربستان از باب المندب و چند نکته

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸عربستان سعودی اعلام کرده است به دلیل ناامنی در انتقال نفت از تنگه باب المندب، تا اطلاع ثانوی، نفتی از این تنگه صادر نخواهد کرد. علت چنین تصمیمی، آن چیزی است که عربستان، حمله انصارالله به دو نفتکشش می‌نامد. در این خصوص ذکر چند نکته لازم است؛

▫️در بیانیه‌ای که نیروهای دریایی و دفاع ساحلی یمن – همسو با انصارالله- صادر کرده‌اند، به هدف‌گیری یک کشتی اشاره شده که وارد آب‌های یمن شده است. چیزی از نفت و نفتکش در این بیانیه ذکر نشده است.

▫️حملات پیشین انصارالله به تجهیزات و نیروهای سعودی، همواره از سوی ریاض با انکار و یا تقلیل اثر مواجه می‌شد. این بار اما آرامکو بیانیه داده و علاوه بر بیان نفتکش بودن آن چه مورد هدف انصارالله قرار گرفته، میزان نفتی که در این نفتکش‌ها بوده است را هم ذکر کرده است؛ هر نفتکش حامل دو میلیون بشکه نفت. چنین رویکرد رسانه‌ای از عربستان محل تامل است.

✔️عربستان مشخصا در حال داغ‌کردن مساله‌ی امنیت نفت است. تصمیم سریع ریاض مبنی بر قطع صادرات نفت از تنگه باب المندب تا زمانی که امنیت لازم برای این امر برقرار شود، نشان از این دارد که آن‌ها با توجه به تهدیدات مقامات سیاسی و نظامی ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز و سایر گذرگاه‌های حیاتی نفت، در تلاشند تا با پیوند زدن میان انصارالله و ایران و حمله انصارالله به نفتکش‌های‌شان، زمینه ورود آشکارتر آمریکا به معادلات جنگ یمن و تشدید ضدیت آن با ایران را فراهم سازند. البته آن‌چه در باب المندب صورت گرفت، در معتبرسازی تهدیدهای ایران نقش مهمی ایفا می‌کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه