قانون ضدتحریمی اتحادیه‌ی اروپا؛ مؤثر یا بی‌فایده؟

طی روزهای گذشته، انتشار خبری مبنی بر موافقت شورای خارجی اروپا با به‌روزرسانی قوانین این اتحادیه در مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه‌ی آمریکا علیه ایران، این سؤال را به وجود آورد که آیا این قوانین از تأثیر کافی جهت تضمین منافع ایران برخوردارند یا خیر. مطابق این قانون، بنگاه‌های اروپایی می‌توانند در صورت مواجه‌شدن با تحریم‌های یک‌جانبه‌ی آمریکا، علیه آن کشور اقامه‌ی دعوا کنند.

♦️قانون ضدتحریمی اتحادیه‌ی اروپا؛ مؤثر یا بی‌فایده؟

📝 طی روزهای گذشته، انتشار خبری مبنی بر موافقت شورای خارجی اروپا با به‌روزرسانی قوانین این اتحادیه در مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه‌ی آمریکا علیه ایران، این سؤال را به وجود آورد که آیا این قوانین از تأثیر کافی جهت تضمین منافع ایران برخوردارند یا خیر.
مطابق این قانون، بنگاه‌های اروپایی می‌توانند در صورت مواجه‌شدن با تحریم‌های یک‌جانبه‌ی آمریکا، علیه آن کشور اقامه‌ی دعوا کنند.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1⃣ پس از خروج آمریکا از برجام، ایران جهت بقای آن، خواستار ارائه‌ی تضمین عملی از سوی اروپا جهت تأمین منافع خود شد.

2⃣ قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا، در سال 1996 در برابر تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران توسط دولت کلینتون، از سوی اتحادیه‌ی اروپا تصویب شد و توانست با ایجاد بازدارندگی، آمریکا را از اجرای مجازات علیه بنگاه‌های اروپایی منصرف سازد.

3⃣ بااین‌حال، باید توجه داشت که با توجه به رویکردهای رئیس‌جمهور کنونی ایالات‌متحده، احتمال عقب‌نشینی آن کشور در برابر این قانون، بسیار پایین است.

4⃣ علاوه بر این، قانون تحریمی CISADA در سال 2010، تحریم‌های ایران را بسیار پیچیده‌تر کرده و مقابله با آن‌ها را دشوارتر نموده است.

5⃣ نکته‌ی مهم اینکه باید اثرگذاری خود تحریم را از بار روانی حاصل از آن تفکیک کرد. حتی در صورت اجرایی شدن قانون مذکور، اکثر بنگاه‌های بزرگ اروپایی حاضر نخواهند بود کسب‌وکار خود را با ریسک مواجهه به تحریم‌ها روبرو کنند.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه