اعلام آمادگی مذاکره‌ی بدون پیش‌شرط؛ واقعیت یا پروپاگاندا؟

دونالد ترامپ، در کنفرانس خبری با نخست‌وزیر ایتالیا، اعلام کرد آمادگی دارد بدون هیچ پیش‌شرطی، با مقامات ایرانی دیدار داشته باشد. وی به‌صورت هم‌زمان، تمام کشورها را به تقویت فشار بر ایران فراخوانده است.

♦️اعلام آمادگی مذاکره‌ی بدون پیش‌شرط؛ واقعیت یا پروپاگاندا؟

📝 دونالد ترامپ، در کنفرانس خبری با نخست‌وزیر ایتالیا، اعلام کرد آمادگی دارد بدون هیچ پیش‌شرطی، با مقامات ایرانی دیدار داشته باشد.

وی به‌صورت هم‌زمان، تمام کشورها را به تقویت فشار بر ایران فراخوانده است.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1️⃣ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، از برجام به بهانه‌ی آنکه این توافق ناقص بوده، خارج شد و در کنفرانس خبری اخیر خود نیز آن را مضحک خواند. بااین‌حال، طی هفته‌های اخیر، زمزمه‌های مذاکرات جدید و آمادگی آمریکا برای توافق‌های بهتر، از سوی مسئولان آمریکایی بسیار شنیده می‌شود.

2️⃣ اصولاً مذاکره ابزاری است که در موقعیت‌هایی به کار می‌رود که طرفین در پی حل یک اختلاف و یا دستیابی به یک منفعت باشند. این در حالی است که خواسته‌ی آمریکا از مذاکره، دستیابی به اهدافی است که به‌وسیله‌ی جنگ، قادر به تأمین آن‌ها نیست. عمده‌ی اهداف مذکور، در قالب 12 شرط از سوی وزیر خارجه‌ی آن کشور بیان شده است.

3️⃣ علاوه بر این، مهم‌ترین پیش‌نیاز هرگونه مذاکره، حسن نیت و تلاش برای حل مسئله بوده و خروج از برجام، به‌وضوح خلاف این اصل است.

4️⃣ همچنین باید توجه داشت که علاوه بر برآورده کردن اهداف، اصل مذاکره نیز برای دولت آمریکا حائز مطلوبیت است. دولت مذکور که پس از خروج از برجام و برخی توافق‌های بین‌المللی دیگر، از سوی منتقدان داخلی موردانتقاد قرار دارد، سعی می‌کند با صِرف ملاقات با مقامات ایرانی، خود را در ایجاد یک توافق جایگزین در برابر برجام، موفق نشان دهد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه