پیوستن ایران به معاهده‌ی مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا؛ مزایا و ملاحظات

پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، جمهوری اسلامی ایران به‌صورت رسمی به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرق آسیا (تاک) پیوست. لایحه‌ی الحاق به پیمان مذکور، پیش‌ازاین از سوی شورای نگهبان، به دلیل مغایرت با شرع رد شده بود و با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، قانونی شد.

♦️پیوستن ایران به معاهده‌ی مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا؛ مزایا و ملاحظات

📝 پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، جمهوری اسلامی ایران به‌صورت رسمی به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرق آسیا (تاک) پیوست.

لایحه‌ی الحاق به پیمان مذکور، پیش‌ازاین از سوی شورای نگهبان، به دلیل مغایرت با شرع رد شده بود و با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، قانونی شد.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1⃣ تاک، پیمانی مرتبط با نحوه‌ی تعامل اعضای آسه‌آن (اتحادیه‌ی ملل جنوب شرق آسیا) با کشورهای عضو و غیرعضو آن است که درواقع نوعی الزام جهت عضویت در این سازمان نیز به شمار می‌رود. ایران از سال 1390 خواستار عضویت در پیمان مذکور بوده است.

2⃣ اعضویت در تاک، گامی مثبت در راستای تقویت «نگاه به شرق» در دیپلماسی و روابط خارجی است؛ همچنین، تقویت روابط سیاسی با کشورهای آسیایی، می‌تواند تلاش‌های آمریکا را جهت اجماع‌سازی علیه ایران و همراه‌سازی دیگر کشورها با تحریم‌های یکجانبه، تضعیف کند.

3⃣ بااین‌حال، باید توجه داشت که پیمان مذکور، بار اقتصادی خاصی را به همراه نداشته و نمی‌توان در این حوزه، نتیجه‌ی خاصی برای آن متصور بود.

4⃣ پیوستن به تاک، همچنین دارای ملاحظاتی ایدئولوژیک برای کشور ما خواهد بود. مطابق بند الف ماده‌ی 2 پیمان مذکور (ضرورت احترام به هویت ملی کشورها)، ایران عملاً نمی‌تواند علیه کشوری مانند میانمار -که در حال ارتکاب نسل‌کشی علیه مسلمانان است- اقدامی سیاسی و حقوقی انجام دهد؛ گرچه تبصره‌ی دوم قانون مجلس، دولت را به این امر موظف کرده است.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه